Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ekströms premiärkaos

Mattias Ekström fick en mardrömsstart på DTM-serien:
Motorhuven lossnade – och Dalarnas motorfantom tvingades bryta.

Annons

På söndagen brakade DTM-cirkusen loss på Hockenheim.

Alla var överens, nyckeln till segern låg i de nya optionsdäcken som lanserats inför säsongen.

– De största vinnarna i tävlingen är de som lär sig att ta hand om optionsdäcken, och det kommer att bli mer oförutsett mellan kval och race. Det passar mig väldigt bra, att pendla mellan hårda och mjuka däck, sa Mattias Ekström till Viasat inför helgen.

Kvalet gick också helt okej för Snickarbosonen som startade som femma på söndagen, men premiären blev jobbig för Ekström.

Han tappade från start.

På det tionde varvet var han ut i gräset och vände i kurva tre.

Det blev ödesdigert.

Ekström slog sönder mekaniken till motorhuven.

På raksträckan flög sedan hela huven av

Ekström provade att köra utan huv, men tillslut tvingades han gå i depå.

Där konstaterade personalen att fästena var trasiga och kunde inte repareras.

Audiföraren gjorde ytterligare ett försök, men gav upp och bröt loppet.

Premiären blev annars en uppvisning av BMW som tog hem dubbeln genom Augusto Farfus och Dirk Werner.

Mercedes Christian Vietoris tog hem tredjeplatsen.