Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ekströms nya vapen

Han har varit med och utvecklat nya Audi A5 till årets säsong, hans tolfte, i den tyska racingserien DTM. Men det är inte bästa bilen som vinner mästerskapet, anser Mattias Ekström.
– Alla har den bästa bilen så det är den som kör den som fäller avgörandet, säger han.

Annons

Den svenske racingstjärnan upprepar gång på gång under intervjun, nästan som ett mantra: "konsten är att göra det perfekt tio helger". Han menar att all fysisk träning under vintern och våren ska utmynna i maximal koncentrationsförmåga under de tio helgerna med flertimmarsrace.

Den 15 juli tävlar DTM-förarna dessutom i superkorta race i en utslagningstävling på Olympiastadion i München.

Det är därför som han bär ett pulsband runt kroppen hela dagarna. Han vill mäta stressen under alla dagliga aktiviteter för att lättare kunna kontrollera stressen inför tävlingarna.

– Det är okej att bli femma om man inte är bättre, men jag vill inte bli femma om jag slarvat med förberedelserna, säger Ekström och berättar att han fysiskt mår bättre än någonsin.

– Alla tror att det handlar om mängden fysträning. Men det handlar om att planera sin fysträning så att den mentala formkurvan är på topp när man tävlar.

För ett år sedan var läget långt ifrån optimalt. Ekström bröt handleden när han spelade volleyboll och var inte fysiskt i topptrim när säsongen startade.

– Det var jobbigt att inte kunna göra sitt bästa, jag blev stressad av det. När jag sen började vinna fick jag självförtroende.

Ekström vann tre av de fem sista tävlingarna i fjol och slutade tvåa i DTM-serien efter stallkompisen Martin Tomczyk.

När DTM startar på söndag på Hockenheim sitter Ekström i en bil som han själv varit med att utveckla.

– Det är som en pojkdröm att få vara med att utveckla något nytt när erfarenheten är som bäst och lusten som störst. De här bilarna kommer att finnas med i fem-tio år. Det har varit fantastiskt roligt att få berätta om allt som man vill ha, att tömma sig på idéer.

– Bilen är bredare, går fortare, har bättre däck, bättre växellåda och förändrad aerodynamik jämfört med A4:an. Det har aldrig funnits en bättre standardbil, det är en formel 1-bil för standardbilar.

Med tanke på de optimala förberedelserna av bilen och föraren är Ekström optimistisk inför säsongen.

– Det känns i kroppen som att vi borde ha ett övertag. Kanske inte i kvalen, men i racen är bilen perfekt.

I fjol födde sambon Heidi sonen Mats. Det har påverkat 33-åringen.

– Sen jag blev pappa har jag blivit smartare. Jag tar inga onödiga risker, jag känner att det inte är värt det.

Familjen bor i Salenstein i Schweiz. Och där kommer de att stanna. Mattias Ekström tror att han blir kvar i DTM i flera år till.

(TT)