Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Ekström med i racet mot DTM-titeln

Annons

Visst, det har bara körts två tävlingshelger än så länge men visst känns det som att Mattias Ekströms dröm om en tredje DTM-titel finns inom räckhåll i år? Han ligger tvåa i mästerskapet efter resultatraden 12, 1, 3 och 2 i de fyra heat som körts hittills i år.

Det som ser ut att vara den stora skillnaden mot de senaste säsongerna är att Ekström i år är med i kvalificeringarna på ett helt annat sätt.

Hans kvalresultat så här långt är 10, 3, 4 och 2.

DTM är en så tuff serie att det krävs toppresultat i varje kval för att vara en titelkandidat. Pole position är förstås det ultimata men det viktiga är att ständigt kvala bland de tre-fyra bästa.

Kan Ekström hålla den trenden är han definitivt med i titelracet.

Ekström har 17 poäng upp till Audi-kollegan Jamie Green men i och med det nya formatet med två race per helg är det poängavståndet ingenting som britten Green kan känna sig trygg med. Seger i ett race ger 25 poäng och en perfekt helg går det alltså att samla ihop hela 50 poäng.

Noterbart är att Audi totaldominerar DTM just nu. Av de sju första i tabellen är sex Audiförare. Pascal Wehrlein (Mercedes) är katten bland hermelinerna på femte plats. Bästa BMW ligger på åttonde plats (Maxime Martin).

Halvsvensken Tom Blomqvist (Stig Blomqvists son) har det jobbigare under sitt debutår i DTM. Blomqvist, som kör med brittisk licens, är en av fyra förare i fältet som har noll poäng så här långt.

På hemmaplan körde STCC och supportklasser sin andra helg för säsongen.

Härliga Anderstorp Raceway var värd men, som vanligt, var vädret helt värdelöst i Småland när det är dags för racing. Jag har varit på ett halvdussin tävlingar i Anderstorp de senaste tio åren och jag tror det har regnat varenda gång.

En fördel med regn är att det ofta blir dramatiska race och så var det även nu. Nästan lite för dramatiska när bilarna fick vattenplaning i över 200 kilometer i timmen. Nu gick det bra i de allra flesta fallen men tyvärr är ju oväder en faktor som skrämmer bort publiken på utomhusevenemang.

Synd, för STCC och supportklasserna bjuder just nu på riktigt bra racing.