Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Det här har du rätt till om bussen är försenad

En ny branschöverenskommelse, mellan Konsumentverket och Sveriges Bussföretag, har tecknats gällande passagerares rätt att få ersättning om bussen är försenad.

Annons

Överenskommelsen baserar sig på de regler som finns i EU:s förordning när det gäller passagerares rättigheter vid busstransport och lagen om kollektivtrafikresenärers rättigheter.

För kollektivtrafiken, kortare än 15 mil och där resan riskerar att bli mer än 20 minuter försenad, kan man, enligt uppgörelsen, antingen genomföra resan med en annan transport eller fortsätta resan med den försenade bussen, i båda fallen med skälig ekonomisk ersättning från bussbolaget.

Som annan transport räknas kollektivtrafik, taxi eller egen bil.

Om du väljer att fortsätta resa med den försenade bussen ges avdrag på biljettpriset beroende på hur sen resan är.

För längre busslinjer, över 15 mil, är det 120 minuters försening, inställd eller överbokad buss som utlöser valmöjligheter.

Mer läsning

Annons