Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dumpade bilvrak ligger fortfarande kvar i gruvan – Säters kommun får kritik för tafatthet

Ett stort antal bilar har hittats dumpade i gruvhålen vid Östra Silvberg. Men trots att upptäckten gjordes för ett och ett halvt år sedan, har ingenting hänt.
Derek Säll, som var samordnare när fyndet gjordes, är kritisk mot Säters kommun.
– De kan inte hålla på och sopa det här under mattan, säger han.

I april 2015 kom ett tv-team till Östra Silvbergs gruva för att spela in ett avsnitt till en realityserie. Det var då som dykare hittade 16 bilvrak och flera tunnor med okänt innehåll, djupt nere i de vattenfyllda gruvhålen. Vissa fordon kan ha dumpats för flera decennier sedan.

– Det här är det värsta jag sett under mina år. Det är en tickande miljöbomb om vraken inte bärgas, sade Derek Säll till DT den gången.

LÄS ÄVEN: Hittade 16 bilvrak i Silvbergs gruva

Derek Sälls företag har gjort mängder av liknande jobb och han är beredd att åta sig bärgningsarbetet när som helst. Men Säters kommun har ännu inte fattat något beslut i frågan.

– Kommunstyrelsen fick upp ärendet i våras och Samhällsbyggnadsnämnden ville ha extra pengar, men det tyckte inte vi och skickade tillbaka ärendet, berättar kommunstyrelsens ordförande Abbe Ronsten (S).

Han anser också att det är oklart vilket ansvar kommunen förväntas ta.

– Det finns en osäkerhet om vem som betalar vad i olika lägen, i vissa fall är försäkringsbolagen beredda att betala men i vissa fall inte, säger han.

Frågan ligger nu åter hos Samhällsbyggnadsnämnden. Men i nuläget finns inga planer på att ta upp den på dagordningen igen.

– Det är fortfarande ett aktivt ärende hos oss, men det är inte klart hur vi ska hantera det, säger Andreas Mossberg som är förvaltningschef.

Han berättar att kommunen bland annat håller på att rekrytera en ny miljösamordnare och så fort det är möjligt ska ärendet med bilvraken behandlas på nytt.

– Det är ju på privat mark också och vi får såklart titta på det tillsammans med tjänstemännen hur vi ska gå vidare. Vi får ha en dialog med Samhällsbyggnadsnämnden och se om vi kan hitta en bra hantering, säger Andreas Mossberg.

Men Derek Säll är less på kommunal tafatthet.

– Ingen vill ta ansvar, ingen kommun är den andra olik i det avseendet, säger han.

Enligt honom finns ingen anledning att dröja med beslutet, för i slutändan är det sällan kommunen som behöver ta kostnaden i alla fall. En bärgning brukar betyda att polismyndigheten blir inkopplad och beroende på vilka fynd som görs, leder det ofta till ett försäkringsärende.

LÄS ÄVEN: "Intressanta fynd"

– Vi har gjort det här många gånger. Vi har ett samordningsmöte och gör en miljöplan tillsammans med räddningstjänsten och kommunen, det här är rutingrejer för oss, säger Derek Säll.

Han tycker också att det finns mer än bara miljöaspekten att tänka på.

– Man gjorde en drive i Stockholm på 90-talet då vi bärgade massor av bilar och det uppmärksammades stort i media, det ledde till mindre bedrägerier hos försäkringsbolagen, berättar han.

Om bilar tillåts ligga kvar på det sätt som i Silvberg, ger det signaler om att det är fritt fram att dumpa ytterligare avfall i gruvhålen. Det är ju ändå ingen risk att att åka fast, resonerar Derek Säll.

De tunnor med okänt innehåll som hittats är mest komplicerade att bärga.

– Att ta upp lösa fat från 100 meters djup kan vara förenat med direkt livsfara, säger han.

Eftersom skarvarna riskerar att brista, läggs faten i ett skyddande hölje och genast när de kommit ovanför ytan placeras de i en specialkonstruerad container.

– Så fort de kommer i kontakt med syre börjar de rosta med en enorm fart, förklarar Derek Säll som var med och bärgade gifttunnor i Vinterviken i Stockholm för drygt 25 år sedan.

Då stängdes halva södra Stockholm av under arbetet.

– Bilarna är däremot ganska enkla, de ligger ovanpå varandra där nere och de är fyllda med grejer. Vi lyfter upp allt i särskilda kärl och sedan ner i en container där bilarna töms på vatten.

Hur allvarlig miljöpåverkan det kan röra sig om beror på hur länge bilarna har legat i vattnet och i vilket skick de var när de dumpades. Men Derek Säll utesluter inte att det kan finnas både människokroppar och stöldgods i bilarna och att det därför är angeläget att de bärgas så fort som möjligt.

Se hela filmen från gruvhålet här: