Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DTM drömmarnas mål för Rasmus

När Rasmus Mårthen i fjol vann ett race i världens största juniorserie öppnade det många dörrar för honom.
Under torsdagen presenterade Morakillen kommande säsong; bilen han ska ratta kör i Volkswagen Castrol Cup.
– Jag har lagt upp en sexårsplan, där jag sista året ska försöka slå mig in i DTM, säger 20-åringen om sina högtflygande planer.

Annons

Inför ett 40-tal sponsorer, som för övrigt underhölls av Kalle Moraeus, delgav Rasmus sina planer för årets säsong och sina framtidsdrömmar inom banracingen.

Och många kanske menar att det är just drömmar, men Mårthen är övertygad om att det kan gå.

– Jag ser det absolut som möjligt att nå DTM. Serien jag ska köra nu är ett steg uppåt i karriären och jag räknar med att köra Volkswagen Castrol Cup i två år.

– Därefter är målet att komma in i WTCC. Planen där är att köra i tre år, sedan hoppas jag nå mitt stora mål, DTM.

Volkswagen Castrol Cup, som är en seniorklass, men där föraren max får vara 28 år, beskriver Rasmus som "Östeuropas svar på STCC".

– Den här serien, som är ny, lockar många förare, förare från hela världen. Flera av topp tio från Scirocco R-Cup, som jag körde i fjol, är med här och även förare som tidigare vunnit den serien.

Volkswagen Castrol Cup kommer att köras i Polen, Tjeckien, Slovakien, Österrike och Ungern.

– Det här är Östeuropas högsta serie, poängterar Rasmus.

Att det är stort intresse i de arrangerande länderna visar inte minst det besök som Rasmus fick under onsdagen.

– Då var ett Tv-team från Polen och filmade mig under en hel dag. Här hemma är det knappt något intresse alls, men polsk tv kommer hit för att göra reportage om vem jag är, det var lite kul.

Morakillens karriär har gått från gokart där han vunnit MKR-serien tre gånger, han har blivit RM-mästare där han är den ende någonsin som vunnit alla sex finaler, han har fått representera Sverige i en världsfinal, där han från startposition 36 körde upp sig till 14:e plats.

När han var 16 år bestämde han sig för att det var standardbil han skulle satsa på. Han körde två säsonger i JTCC, först i Mattias Ekströms team och sedan för Alx Danielsson. Andra året blev han totaltvåa.

2012 slutade Rasmus tia i Scirocco R-Cup efter att ha vunnit ett finalrace och nu väntar Castrol Cup.

– Jag ska testa bilen för första gången till veckan, ett tredagarstest i Slovakien. Den har 310 hästkrafter, berättar han med en längtande blick.

– Det är ju en helt ny bil för mig, men så är det för alla. Det är svårt att sätta mål innan man testat bilen, men har man inte målet att vinna så har man inget där att göra.