Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Drivningen är knuten för Hasse Gustafsson

Hasse Gustafsson från Vansbro hann köra en sträcka på VM-rallyt.
Sedan gick en drivknut sönder.
– Inte bara en, utan två drivknutar. Det har jäklats hela dagen, säger han besviket.

Annons

Den första drivknuten gick av på den andra sträckan på fredagen. Det blev till att slutföra den i sakta mak och sedan köra genom hela Vargåsensträckan, nästan 25 kilometer, försiktigt för att inte skada något mer i bilen.

På den efterföljande servicen fick han en ny drivknut och laddade för dagens tredje sträcka, den i Lesjöfors.

– Då gick en sprillans ny drivknut där bak av.

Samma problem med drivknutarna hade Hasse Gustafsson i årets första SM-rally. Då hann han knappt starta på den första sträckan innan drivknuten brast.

– Det här är väldigt märkligt. I fjol hade vi inga problem. Det här är rejält byggda bilar och de ska inte gå sönder.

Det handlar heller inte om något handhavandefel från hans mekaniker eftersom drivknutarna är monterade av Fords experter.

Därför är hans WRC-bil, en Ford Fiesta, ett intressant studieobjekt för Fords experter på plats i depån i Hagfors.

– Alla Fordmekaniker håller på och tittar på det här och vad det kan bero på. Och alla drivknutar ska plockas isär i kväll.

På den första sträckan hade han 18:e tid.

– Vi tog det lugnt och kände att vi hade mer att ge.

Nu startar han om i morgon även om ett bra resultat nu är borta.

– Det gäller att bygga fart inför SM och att få många mil med bilen. Men först och främst måste vi lösa problemet med drivknutarna.