Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

"Det är ett fult tilltag"

– Man är aldrig skyldig att betala för något som man inte har beställt!
Det påminner konsumentvägledaren Lisbeth Ander om efter att en konsument har hört av sig angående ett brev med julkort och ett inbetalningskort.

Annons

Hedemora kommuns konsumentvägledare har kontaktats av en konsument som har fått ett brev från Svenska Smärtafonden.

– I brevet står det "Tack för att du är med och stöder vår verksamhet", dessutom bifogas fem julkort och ett inbetalningskort på drygt 200 kronor. Jag vill än en gång påpeka att man aldrig är skyldig att betala för något som man inte har beställt. Konsumenten försäkrar att hon aldrig har varit i kontakt med den här fonden, säger Lisbeth Ander.

Frii, som är ett branschorgan för svenska insamlingsorganisationer, har sammanställt en lista över organisationer som Frii anser ska undvikas. Här finns Svenska Smärtafonden med.

– Det här dyker upp så här års, när det snart är jul. Syftet är att lura konsumenten att de har beställt något och att de betalar eftersom de inte vågar göra något annat och inte är helt säker på att de inte har beställt något. Detta gör speciellt gamla människor oroliga eftersom de vill göra rätt för sig. Det är ett fult tilltag. Jag är rätt säker på att den här konsumenten inte är den enda som har eller kommer att råka ut för detta och det är bra om det här kommer ut, säger Lisbeth Ander.