Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Deras brädspel erövrar världen

Det började som en galen idé. Nu lanseras brädspelet Rock science världen över. Bakom företaget står David Johansson från Borlänge, Tobbe Barth från Ludvika och deras tre kompisar.
– Vi tror folk längtar lite bort från det digitala, efter en stunds umgänge med polarna, säger David till DT.

Annons

Ett Trivial pursuit för rockers att samlas över med kompisarna och ett sexpack öl. Ungefär så beskriver 24-årige David Johansson Rock science som just nu lanseras i Finland, Tyskland, Australien, England, USA och Kanada. I tv- och dataspelens guldålder gick han och fyra kompisar utan erfarenhet av spelbranschen mot strömmen och satsade på att göra ett klassiskt brädspel.

– Vi är ett gäng musiknördar. Det här handlar ju om musikhistoria och något som går emot trenden i digitala tider. Från början var det mest en galen idé. Vi träffades efter jobbet på kvällarna och till slut var vi tvungna att ta beslut om vi skulle satsa eller inte, säger David Johansson.

Och det gjorde de. Med musikfrågor, tre olika svårighetsgrader och vadslagning hoppades de locka folk att investera i ett Rock science. De bildade företaget Nuday och bestämde sig i mars förra året för att satsa på allvar. I december var spelet ute i butik.

– 80 procent av spelförsäljningen sker under julhandeln och normalt sätter man vilka som ska ut i början av året, de kommer i butik i september, oktober. Vi var helt ute och cyklade, men det funkade. Vi sålde 2500 spel i december förra året. Vi hade inga pengar till marknadsföring utan startade en hemsida och skrev till bloggare. Det var precis som när man startar eget band. Vi var demobandet som var ute och försökte få gigs typ, säger David.

Sedan dess har Nuday gjort en enklare och mer portabel resevariant av Rock science - för festival- och campingbruk - de har gjort ett jubileumsspel till ljudsystemsjätten Marshall och så har de börjat titta på en app till Iphone. I dagarna lämnar 20000 exemplar av brädspelet tryckerierna för att skeppas ut i butikerna.

– Det går fort, det är som en Formel 1 bil, man får ta det försiktigt med varje liten rörelse på ratten. Utifrån ser det nog ut som framgångssaga. Det här är bara år två, men vi har fått bra repsons från fans, butiker och spelare. Sedan att få chansen att göra ett spel ihop med världens största varumärke inom hårdrock - Marshall - de är ljudet av hårdrock, det är fantastiskt.

Annons