Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEEPED: Sluta moralisera användandet av sociala medier – för många fungerar det som livlina!

Ludditerna var en rörelse som kraftigt protesterade mot att maskiner tog över arbeten som människor tidigare utfört. Idag tycker jag mig se en ny form av ludditer: olika grad av fientlighet mot sociala medier.
Jag har levt och andats sociala medier i mer än tio år. För mig är det en del av livet och älskar möjligheterna som varje ny kanal kan ge för människor att uttrycka sig och dela med sig av åsikter och erfarenheter.

I veckan släppte ett försäkringsbolag en dyr kampanj som gick ut på att utmana sociala medie-kändisar att koppla ner vid 22. Detta med hänvisning till en tes om att skärmarnas ljus stör vår nattsömn. Jag ska inte gå in på det irrationella att dels använda sociala mediekändisar, att lansera kampanjen sent på kvällen och inte minst fundera över varför läslampor inte stör nattsömnen.

Det viktiga är snarare vad kampanjen målar för bild av sociala medier. Allt från psykologers uttalanden om mobilanvändande bland föräldrar, rasande uttalanden om hur några få unga missbrukar en viss videoapp till att ifrågasätta rätten att tjäna pengar för företagen bakom sociala medie-kanalerna skapar en bild av sociala medier som något negativt - och onödigt. (Självklart diskuteras allt detta på - sociala mediekanaler…)

Samma dag som försäkringsbolaget släppte sin kampanj la Barncancerfonden upp en film på sin Youtubekanal och sin Facebooksida om en ung kille som lider av svår cancer. Han lever ett liv som fysiskt är avgränsat, han bär en svår livshotande sjukdom. Och hans viktigaste sätt att överleva är kontakterna han har med kompisar, bekanta och andra via sociala medier.

Jag tycker ni alla som gärna anlägger en moralisk blöt filt på sociala medier ska se den. Eller ni som menar att unga inte borde vara uppkopplade utan hoppa och leka i skogen. Eller ni på försäkringsbolaget (bjud in byrån också att se den…). Fundera över vad som faktiskt är det viktigaste med sociala medier och social interaktion. Ett ludditiskt förhållningssätt förnekar människor möjligheten att kunna umgås med andra. Ett starkt avståndstagande är i grunden också att säga åt en sån här grabb att hans livlina är onödig. Och uppmaningar om att koppla ner anlägger ett samvete på hans vaknätter.

Sociala medier är vad vi gör dem till. Eller en metafor jag gärna använder: sociala medier är som en kniv. Du kan rädda liv eller döda med den. Eller skära en bit bröd för att äta frukost. Det är inte knivens fel vad du väljer att göra med den.

Skippa den svartvita anti-sociala mediesynen. Låt personer som grabben i Barncancerfondens film vara. Lär era barn, unga och andra att sköta sig som folk istället för att förfäras över en app eller en sociala mediekanal.

Deeped Niclas Strandh

Expert på sociala medier

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel