Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: Renare luft behövs, men vi borde fokusera på utsläppen av kolväten

Annons

Svar till ”Hur ska Falu centrums hälsofarliga luftmiljö förbättras?” den 7 februari, av Lars Jerdén och Kenneth Wåhlberg.

De hänvisar till en rapport från IVL som baseras på litteraturstudier om främst kväveoxiders farlighet. Det här är nu en mycket aktuell fråga i Tyskland där man nu måste tillgripa begränsningar av trafik med äldre fordon i 40 städer, på grund av att luftens halt av kvävedioxid på årsbasis överskrider gränsvärdet 40 mikrogram per kubikmeter. I alla medlemsstater gäller EU förordning 2008/50/EU från den 21 Maj 2008.

Förordningen är baserad på en rekommendation av WHO som bygger på observationer på skillnad  i dödlighetstal mellan personer som bor i en stad och de som bor på landsbygden. Man har således inte isolerat studerat påverkan av kväveoxid. Av etiska skäl förekommer inte studier där man utsätter människor för höga halter av hälsovådliga ämnen. 

En häftig diskussion har nu brutit ut i Tyskland sedan 100 läkare inom lungmedicin kritiserar gränsvärdet 40 mikrogram per kubikmeter. Se inslag i ZDF från 23-29 januari i år. Man har i praktiken sett att människor har mycket hög tålighet mot kväveoxider. Till exempel inhalerar rökare halter som är mer än 1000 gånger högre än EU:s gränsvärde. Med WHO:s beräkning av farlighet borde en rökare dö inom 1 till 2 månader. Men som vi vet så är ju inte det fallet.

Visst behövs renare luft generellt, men det kanske inte är kväveoxid som är farligast. I första hand borde vi koncentrera oss på utsläpp av kolväten från motorer. Genom förbränningen modifieras kolväten till föreningar som är mycket obehagliga och konstaterat cancerframkallande. 

Dessa hälsofarliga föreningar är i stort sett eliminerade i bilmotorer från år 2016. Men förekommer i riklig mängd från äldre bilar, MC, mopeder, snöslungor, snöskotrar med mera.

Ett exempel på ett stort punktutsläpp: En bilcruising en sommardag genom centrala Falun, hur tänker vi om det?

Sören Hedberg

Pensionerad, tidigare förhandlare i bilfrågor i EU

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons