Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Replik: MP:s hållning till Moraflyget ger ökade utsläpp

Annons

 Svar på repliken i DT den 11 mars med rubriken Moraflygets betydelse är överdriven – skattemiljonerna gör bättre nytta på annat håll.

Vi talar inte om driftbidragen till Dalarnas flygplatser, utan om behovet av att upprätthålla en flygtrafik mellan Mora och Arlanda! Det handlar om statens ansvar för att upprätthålla en god infrastruktur i hela landet. Driftstödet till flygplatserna har en helt annan funktion. Det finns där i första hand för att ge invånarna i Dalarna en jämlik tillgång till avancerad vård, brandbekämpning och annan livsviktig samhällsverksamhet. På köpet får vi en infrastruktur för ett ansvarsfullt trafikflyg som kan bidra till att minska kommunernas och regionens driftstöd.

”I fallet med Mora flygplats är MP:s principiella motstånd mot flyg dessutom direkt kontraproduktivt för miljön...” skriver S-debattörerna  Abbe Ronsten, Bigitta Sohlberg och Lennart Sohlberg. Arkivfoto: Nisse Schmidt

Vasaloppet är en viktig motor för besöksnäringen i norra Dalarna, men bygger på ett stort ideellt engagemang och är ingen värdemätare på det övriga näringslivets utvecklingskraft. 

Ryggraden i Moras näringsliv utgörs fortfarande av en allt mer exportberoende skogs- och teknikindustri som är ytterst beroende av snabba förbindelser med omvärlden. Att bristen på trafikflyg från Mora på sikt kommer att få stora konsekvenser för arbetsmarknaden i norra Dalarna, liksom kompetensförsörjning och möjligheterna att bedriva akutsjukvård på Mora Lasarett, är därför knappast raketvetenskap. 

Det är nämligen precis det som nu håller på att hända i norra Dalarna. Kvalificerade jobb inom forskning, utveckling, exportförsäljning, administration och företagsledning flyttar till Stockholm och Mälardalen. Och där jobben ännu inte flyttat sker resorna nu istället till största delen med bil.

Detta i sin tur skapar svårigheter att rekrytera personal, vilket Skatteverket, Kronofogden och andra myndigheter tar som intäkt för att minska sin närvaro i Mora. Inte minst försvåras kompetensförsörjningen inom sjukvård och annan offentlig verksamhet om inte näringslivet kan erbjuda samma typer av jobb. 

Den mycket begränsade åtgärden att införa trafikplikt på flyglinjen Mora-Arlanda skulle få många positiva effekter:

Bilåkandet skulle minska till nytta för miljön!

Det flygplan som ändå flyger halvtomt över våra huvuden skulle, genom en mellanlandning i Mora bli betydligt energieffektivare per personkilometer.

Kompetensförsörjningen underlättas.

Vi kan fortsatt få jämlik tillgång till akutsjukvård och avancerad vård i hela Dalarna.

Och, inte minst, näringslivets behov av flygtransporter skulle, via intäkter från trafikflyget, minska behovet av driftstöd från Dalaflygets ägarkommuner!

Vi är i grunden helt överens med Kerstin Lundh och Maria Alfredsson om att vi måste ställa om till transporter med mindre skadliga utsläpp, men det måste ske med metoder som inte samtidigt dödar förutsättningarna att behålla arbetstillfällen och skatteunderlag i kommuner utanför storstadsområdena. 

I fallet med Mora flygplats är MP:s principiella motstånd mot flyg dessutom direkt kontraproduktivt för miljön, då uteblivet flygande ersätts med biltransporter som ger ett rent nettotillskott av skadliga utsläpp!

 

Abbe Ronsten, S, oppositionsråd Region Dalarna

Bigitta Sohlberg, S, ledamot i regionfullmäktige

Lennart Sohlberg, S, oppositionsråd Mora

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons