Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Vi lärare behöver rimlig arbetsbörda och bra lön för att orka och vilja fortsätta

I dag firar vi Skolans dag, en dag som instiftats av Lärarnas Riksförbund för att lyfta fram skolan och de fantastiska insatser som görs varje dag av landets lärare och studie- och yrkesvägledare. Men det är också en dag då vi påminner ansvariga politikerna om att lärare och vägledare behöver rätt förutsättningar för att utföra sina viktiga uppdrag.

För att så många elever som möjligt ska lyckas i skolan och nå kunskapsmålen så måste arbetsgivarna här i Dalarna särskilt satsa på en rimlig arbetsbelastning och löneuppvärdering för lärare och studie- och yrkesvägledare.

Nyligen har Sveriges största arbetsplats, med över 1,1 miljon personer med eleverna på plats, dragit i gång verksamheten. Att möta förändringar och utmaningar är vi vana vid i skolans värld, men samhällsutmaningarna de senaste åren går utöver det mesta.

När vi ser tillbaka på hur coronapandemin drabbat hela det svenska samhället – och särskilt skolan – så är skolans kunskapsuppdrag och lärarnas betydelse för detta tydligare än någonsin.

Lärare behöver dock rätt förutsättningar med rimlig arbetsbörda och bra lön för att orka och vilja fortsätta. Vi åläggs dessutom mycket annat än att undervisa. Alltför många upplever att det inte ges tillräckligt med tid för att förbereda och efterarbeta undervisningen. I stället stressar de utökade dokumentationskraven och många överväger att sluta som lärare.

Det är viktigt att göra yrket attraktivt, hållbart och utvecklande genom hela yrkeslivet. Detta är helt avgörande för att skolan ska kunna ge eleverna de kunskaper de har rätt till. Men varken kommuner eller fristående skolor har förmått att sköta en skolverksamhet där lärare har möjlighet och tid att med kvalitet bedriva sin undervisning.

Dalarna ligger i dag lågt nationellt sett vad det gäller lärarbehörighet och lärarlöner.

Det Lärarnas Riksförbund i Dalarna särskilt vill lyfta fram i dag är behovet av att sätta undervisningen i centrum samt ge tid att förbereda och efterarbeta lektioner så att personal ges en rimlig arbetsbelastning. Dalarna ligger i dag lågt nationellt sett vad det gäller lärarbehörighet och lärarlöner. För att huvudmännen i Dalarna ska vara attraktiva som arbetsgivare och kunna behålla samt rekrytera ny personal till sina skolor så är både en rimlig arbetsbelastning och löneuppvärdering av största vikt.

Skolan behöver huvudmän som faktiskt förstår sin verksamhet. Vi behöver ha skolledningar med tydliga mandat och befogenheter för att ge lärare möjligheter att göra sitt jobb. Våra skolansvariga kommunpolitiker måste inse allvaret. Låt Skolans dag 2021 bli en nystart för att detta sker – nu!

Åsa Fahlén, förbundsordförande Lärarnas Riksförbund

Hanna Meijer Holmqvist, Lärarnas Riksförbund Falun

Eva Flytström-Persson, Lärarnas Riksförbund Ludvika

Sarah Rask, Lärarnas Riksförbund Borlänge

Ambjörn Hagström, Lärarnas Riksförbund Avesta

Ida Olhans, Lärarnas Riksförbund Hedemora

Ulrika Hedbom, Lärarnas Riksförbund Leksand

Therese Lindberg, Lärarnas Riksförbund Mora

Katarina Lissollas, Lärarnas Riksförbund Rättvik

Annette Öberg, Lärarnas Riksförbund Smedjebacken

Jenny Look, Lärarnas Riksförbund Vansbro

Carl-Erik Bergfeldt, Lärarnas Riksförbund VBU

Ola Svantes, Lärarnas Riksförbund Gagnef

Ulrika Persson, Lärarnas Riksförbund Malung-Sälen

Mikael Smids, Lärarnas Riksförbund Orsa

Patrik Karlsson, Lärarnas Riksförbund Säter

Linda Backman, Lärarnas Riksförbund Älvdalen

Rosie Nieminen Norling, Lärarnas Riksförbund Academedia

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel