Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Västerdalsbanan och Inlandsbanan – hur bra kan det bli?

I november 2019 rullade ett första timmertåg fram på en upprustad Västerdalsbana från timmerterminalen i Malungsfors. Infrastrukturminister Tomas Eneroth deltog vid invigningen av terminalen i augusti och uttryckte att detta var en ”nationell angelägenhet”. Så roligt att höra för oss som i många år kämpat för Västerdalsbanans överlevnad. Fantastisk utveckling från Trafikverkets styrelses beslut om att upphöra med underhållet på bandelen Rågsveden till Malung vilket var lika med början till slutet med denna bandel. Stor eloge till alla, ingen nämnd och ingen glömd, som jobbat för att det inte blev som Trafikverkets styrelse ville då.

Fler och fler tåg kommer nu efter banan med gods som ska ut i Sverige och världen. Jätteroligt! Kanske inledningen till persontrafik och på sikt tåg till Sälen. Det är i alla fall min vision!

Alla i järnvägsbranschen vet att det idag är stor brist på plats, närmast ”infarkt”, i det svenska järnvägssystemet. Runt nyår meddelade Trafikverket om akut kapacitetsbrist på det svenska järnvägsnätet vilket innebär en period då tung godsindustri flyttar över transporter från järnväg till väg. Självklart något som får stora konsekvenser för klimat och miljö.

Tyvärr verkar det vara så att kapacitetsbristen kommer att bli värre. Så också i våra delar av Sverige. Detta tycker jag inte att vi ska acceptera.

För vår del av landet och norrut finns ju som jag ser det en lösning av delar av dessa problem nämligen en upprustning av hela Inlandsbanan från Kristinehamn till Gällivare. Stora delar av den norra delen av banan (Mora–Gällivare) är redan i bra skick. Bandelen mellan Mora och Persberg där trafiken varit nedlagd sedan början av 1970-talet kräver självklart en hel del planering och en hel del kostnader för upprustning och återupptagen trafik.

En upprustning av Inlandsbanan skulle innebära mycket genom att kapaciteten ökar och ”infarkterna” minskar i hela landet. Dessutom blir det på sikt bättre och enklare transporter till Vänerhamnar och Västsverige.

Att rusta upp Inlandsbanan är förstås en stor investering men i jämförelse med andra stora infrastrukturprojekt, både beslutade och som diskuteras, bland annat i anslutning till våra storstäder handlar det om jämförelsevis små pengar.

Mitt förslag är följande; Sätt omedelbart igång att rusta upp den del av banan som redan trafikeras idag. Förbered för nästa steg genom att planera för att på sikt öppna även den södra delen.

En upprustad Inlandsbana skulle betyda mycket inte bara för Sveriges inland. Upprustningen kan genomföras på kort tid. Den är väl planerad. Den ger direkta resultat. Den är bra för hela landet genom att det frigör kapacitet på stambanorna. Finansieringsförslag är på plats. Det är den lägst hängande frukt som kan plockas just nu i det svenska järnvägssystemet. Det är bara besluten att sätta igång som fattas.

Per-Anders Westhed

Vice ordförande i Inlandsbanan AB

Ordförande i Västerdalsbanans Intresseförening 2011–2019

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel