Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Underhåll vägarna istället för att sänka hastigheten!

Annons

Trafikverket vill att samtliga vägar som inte har mitträcken och där det kör fler än 4000 fordon per dygn ska få sänkt hastighet. Det grundar sig på Trafikverkets modell för anpassning av hastighetsgränserna som presenterades 2016 och redan då stötte på stort motstånd från kommuner, regioner, näringsliv och intresseorganisationer. Förslaget kommer att öka tiderna för transporter, pendling och resor, framförallt i landsbygden där många långa sträckor på lågtrafikerade vägar får sänkt hastighet. Men, Trafikverket lyssnade inte på kritiken utan fortsätter på den inslagna linjen.

Trafikverkets förslag om hastighetssänkning bygger på deras egen modell. 80 km/timme är den hastighet då en människa som färdas i en modern personbil kan överleva en kollision. Om en väg inte har mittseparering vill alltså Trafikverket att hastigheten sänks. Fler fartkameror ska installeras på dessa vägar för ökad efterlevnad. Visst kan en sänkning vara befogad på vissa vägar men inte i hela landet utifrån en akademisk modell.

Ingen har gått in och tittat på vilka olyckor som faktiskt har skett på de föreslagna sträckorna. Varför skedde olyckan – var det bristande underhåll, ouppmärksamma förare, utformning av vägmiljön, avsaknad av vägren eller viltstängsel? Det finns inte heller någon redovisning av vilken hastighet trafikanterna faktiskt kör idag på sträckorna. Trafikverket förklarar helt enkelt att det inte finns några andra åtgärder eller alternativ till att öka trafiksäkerheten, om inte ett mitträcke installeras, förutom att sänka hastigheten. Varken Sveriges MotorCyklister, SMC eller Riksförbundet M Sverige håller med Trafikverket om detta!

På varje väg där Trafikverket vill sänka hastigheten har SMC gått in och studerat alla MC-olyckor under de senaste fem åren. Varken sänkt hastighet eller mitträcken kommer att minska olyckorna nämnvärt eftersom de sker i korsningar, kurvor och cirkulationsplatser. Olyckorna handlar om misstag hos MC- eller annan fordonsförare, om bristande underhåll och om vilt. Det handlar om olyckor i korsningar där trafikanterna inte har sett varandra, omkullkörningar i cirkulationsplatser på grund av halka och avkörningar i kurvor, till exempel på grund av grus, fel körteknik och ibland för hög hastighet. SMC har skickat svar till Trafikverket och påtalat vilka olyckor som faktiskt har skett och vilka alternativ som finns till hastighetssänkningar.

Tyvärr är remissförfarandet ett spel för gallerierna. Trafikverket svarar att man skickar ut remisser för att få synpunkter på hastighetsförändringen. Andra trafiksäkerhetshöjande åtgärder som kan utföras på sträckan ingår inte i hastighetsprojektet.

Vi blir djupt oroade när Trafikverket i sina underlag förklarar att ”hastighetssänkningar i många fall kan vara mer samhällsekonomiskt motiverat för att öka säkerheten än en väginvestering”. Vägunderhållet är eftersatt i stora delar av landet och leder till skador på både person och fordon – oavsett vilken hastighet trafikanterna färdas i – och det är vi trafikanter som betalar skadorna genom ökande försäkringspremier.

Jesper Christensen, generalsekreterare Sveriges MotorCyklister

Heléne Lilja, chef kommunikation och samhälle, Riksförbundet M Sverige

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons