Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Tanken är 100 procent förnybart i tanken - Miljöpartiet vill se en fossilfri framtid

Annons

”Vi vill att den sista droppen fossila bränslen för fordon ska säljas i Sverige år 2030.” Så låter det från oss i Miljöpartiet. Omställningen till 100 procent förnybar energi kräver en modig och progressiv politik. När våra barn går ut på gatorna och protesterar för att vi vuxna inte gör tillräckligt under rådande klimatkris vill Miljöpartiet agera kraftfullt. Vår politik sträcker sig över såväl gränser som generationer.

I Sverige har vi enats om att transportsektorn ska bidra till att nå klimatmålet genom att minska utsläppen från inrikestransporter med 70 procent till 2030. Nu ser vi en snabb omvandling av fordonsflottan där försäljningen av elbilar och laddhybrider håller på att ta över marknaden. Detta kommer att minska det totala behovet av flytande fordonsbränsle.

Miljöpartiet skapar framtiden med en politik som stöder sig på vetenskap. Och vi sätter ständigt högre mål. Sveriges klimatpolitik rankas redan som världens bästa men det räcker inte. Den metod som Miljöpartiet har valt att använda för att nå målet om 100 procent förnybar energi på macken är en kombination av åtgärder där skatter och stöd har kombinerats med regleringar - framför allt skärpningar av Bränslebytet.

Det är viktigt att den som behöver bilen ska kunna använda den. Men den behöver inte längre drivas av fossila bränslen.

Förändringar måste dock till. Framförallt i städerna behöver och kan människor transportera sig på andra sätt än med bil vilket ger stora samhällsvinster gällande bättre luft och bättre hälsa. Många väljer redan nu ett bekvämt liv utan bil. En del av lösningen är att istället satsa på kollektivtrafik och förbättrade möjligheterna till cykling.

Miljöpartiet vill att mer transporter ska flyttas över till buss, tåg och båt. Det är nödvändigt om transportsektorn totalt sett ska bli hållbar.

Produktionen av förnybar energi och förnybart bränsle ser Miljöpartiet som en stor chans till landsbygdsutveckling. En stark inhemsk produktion av bränslen skulle ge många nya jobb i Sveriges gles- och landsbygd samtidigt som vi gör oss oberoende av stigande världsmarknadspriser och odemokratiska regimer. Enligt Svenska Bioenergiföretagen kan en satsning på produktion ge 15 000 arbetstillfällen. Men det stannar inte där - vi vill också ha lokalt delägande i energiföretagen för sol, vind och biogas.

När Miljöpartiet säger att bränslet ska produceras med hänsyn till skydd för skog och natur är det en viktig signal. Idag importerar vi bränslen som utarmar naturen i andra delar av världen.

Miljöpartiets förslag är i korthet:

• Att det antas en handlingsplan för möjliggöra att all den diesel och bensin som säljs på svenska mackar ska bli 100 procent förnybart.

• Att de nya reglerna för Bränslebyte för diesel höjs linjärt upp till 100 procent år 2030.

• Att de nya reglerna för Bränslebyte för bensin blir maximalt möjliga linjärt fram till 2030.

• Att stöd för att konvertera elbilar ska införas.

• Att Bränslebytet ska gynna hållbara biobränslen som produceras med hänsyn till skydd för skog och natur.

• Att skatteundantaget för 100 procents förnybara drivmedel förlängs i minst tre år efter 2020.

• Att stödet till produktion, distribution och försäljning av biogas ökar.

Nu är det upp till övriga partier att visa vad de verkligen går för när det gäller att ta klimatansvar!

Maj Ardesjö, ordförande Mp Falun och vice ordförande Mp Dalarna

Aron Knifström, ordförande Mp Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel