Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Tack kommunalråden för praktexemplet!

Annons

Kommunalråden i femton dalakommuner kämpar hårt för bibehållna hastighetsgränser och utbyggnad av trefältsvägar för att kunna ha höga fartgränser. Trafikverket ses som "tondövt" när de inte tar åt sig av deras kritik. Det är så här det fungerar när inte klimatmålet nås trots 20 års arbete och när en nollvision för dödsfall i trafiken inte heller nås. Kortsiktiga kommersiella intressen går först parade till den självklara manliga rätten att köra sin bil i en fart så att det inte blir långtråkigt. Tidsvinsterna är marginella.

I Australien rasar enorma skogsbränder. I Afrika har en storstad dränkts av en flodvåg och i inlandet svälter människor när torkan slår ut odlingarna. Tusentals människor dör. I Sverige har vi haft två somrar med stora skogsbränder. Orsak: klimatförändringarna där trafiken står för en tredjedel av växthusgaserna.

Flera myndigheter ger råd om hur trafikplanering ska gå till. Börja med att minska behovet av transporter. Service ska finnas på nära håll - butiker, restauranger, banker, apotek, arbetsförmedling, försäkringskassa, skola, och allt annat människor behöver. Och det ska vara nära till jobbet och till fritidsaktiviteter. I decennier har centralisering varit norm och lokalsamhällena avlövats på det mesta.

De person- och godstransporter som ändå behövs måste vara resurseffektiva. En person med en matkasse i 1,5 ton bil är ett stort slöseri, med material för att tillverka bilen, med drivmedel och mark. Gå eller cykla till jobb och skola, åk kollektivt på lite längre avstånd. I senaste transportplanen för länet lades nästan alla resurser på utbyggnad av nya vägar, nästan inget på gående och cyklister. Och man sparar in på kollektivtrafiken. Resultat: Biltrafiken ökar, gång och cykling minskar.

Är elbilen räddningen? Hur stora naturresurser behövs för att tillverka elbilar, solceller och batterierna och sedan driva bilarna? Ekvationen går inte ihop.

Godstransporterna på väg ökar mest. Gods på järnväg i kombination med lastbil lokalt skulle minska användningen av fossila drivmedel drastiskt, det skulle bli mindre trångt på vägarna och trafiksäkerheten skulle öka. När får vi en storsatsning på spårbunden trafik?

Men många av oss är ju beroende av bilen? Ja, som samhället är planerat idag. År av väl planerad omställning krävs för att komma bort från bilberoendet. En hel del kan Dalarnas politiker börja med genast. Även landsbygdsbor kan få ett samhälle som är bättre att leva i, trivsammare, bekvämare, mer människovänligt.

Med den politik som kommunalråden så tydligt demonstrerar kommer vi inte att nå Agenda 2030-målen på de tio år vi har på oss, lika lite som Dalarna nådde något av de nationella miljömålen på 20 år. Vad är viktigt i tillvaron? Bilen eller barnens framtid?

Bernt Lindberg

Omställning Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel