Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Sverige är mer än ett fåtal storstäder

Regionala flygplatser står inför stora utmaningar såsom omfattande regelverk på EU-nivå, kostnadsdrivande ökande säkerhetskrav, underhåll och ensamt ansvarstagande för enskilda kommuner utöver annan kollektivtrafik och infrastruktur. Dessutom konkurrerar inte Sverige på samma villkor som övriga Europa. I EU får regioner och kommuner upphandla och finansiera flygtrafik, men i Sverige får bara staten upphandla flygtrafik.

Flygets miljö- och klimatpåverkan måste minska. Flyget står för cirka två procent av de globala koldioxidutsläppen och har därför en viktig uppgift att lösa för att nå målet om ett samhälle fritt från fossila bränslen. Användningen av innovativa lösningar och ny teknik är framtiden och ett krav på branschen.

Enligt en utredning beställd av Liberalerna från Riksdagens utredningstjänst har det nationella basutbudet av flygplatser, ägda av staten med drift av bolaget Swedavia, ett positivt rörelseresultat på drygt 500 miljoner. Flygplatser anslutna till intresseorganisationen Svenska Regionala Flygplatser (SRF), där bland annat Mora-Siljan flygplats och 33 andra flygplatser ingår, har däremot ett underskott på 480 miljoner kronor. Utredningen visar även att Mora Siljan flygplats har ett underskott på drygt 14 miljoner när det gäller basverksamheten och ett investeringsbehov på cirka 5 miljoner (för år 2017, men enligt SRF även representativt för år 2018).

I en skriftlig fråga har vi krävt svar från infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) om hur regeringen vill underlätta för regioner och kommuner att upphandla och finansiera flygtrafik. Som vanligt skyddar ministern sig bakom utredningar, samtidigt som de regionala flygplatserna går på knäna för att överleva. Svaret vi får är allt annat än vad man kan önska och helt klart en landsbygdsfientlig politik.

Sverige är mer än ett fåtal storstäder. Vi anser att du ska ha möjlighet att bo och arbeta i hela landet, där företagen och besöksnäringen konkurrerar på lika villkor med övriga Sverige. Därför har vi i en enskild motion föreslagit att de regionala flygplatsernas ekonomiska situation ska kartläggas, att staten måste arbeta fram en långsiktig och hållbar strategi och dessutom måste staten göra det möjligt för kommuner och regioner att upphandla flygtrafik för att skapa en konkurrenskraftig situation. Det är därför glädjande att även Sveriges Kommuner och Regioner bifallit en motion om att de ska verka för att staten skyndsamt utreder det lämpligaste sättet att ge kommuner och/eller regioner möjlighet att upphandla flygtrafik. Låt oss jobba tillsammans. Vi ska vara möjligheternas land – för att hela Sverige ska växa.

Arman Teimouri (L)

Värmländsk riksdagsledamot

Bo Brännström (L)

Regionråd Dalarna

Jörgen Öhrström (L)

Ordförande Liberalerna Mora

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel