Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Storck (C) och Dahlberg (M) svarar på kritiken mot Falu centrum: "handlar om finjusteringar"

Annons

Slutreplik: Oppositionsråden och socialdemokraterna Jonas Lennerthson och Susanne Norberg nämner flera exempel på förändringar som har bidragit till ett mer attraktivt centrum, mer tillgängligt för cyklister och fotgängare. Vi instämmer i det och kan konstatera att Falu centrum på flera sätt har blivit mer attraktivt genom de beslut som har tagits. Vi i majoritet kommer också att vara drivande för en fortsatt positiv utveckling i centrum med fortsatt upprustning och ombyggnad av bland annat Årummet och Holmtorget. Trafiksituationen i Falun är dock inte bra - något som vi ser flera problem med.

Precis som vi tidigare har konstaterat i varsin debattartikel så möts centrumhandeln av allt hårdare konkurrens från näthandel och externhandel. Butikshandeln i centrum är, i Falun liksom i resten av landet, under press och om vi vill ha ett levande centrum med butikshandel så måste tillgängligheten till centralt belägna parkeringsplatser som primärt är avsedda för handel förbättras. Det gäller framför allt i centrums norra del.

Vi ser dock inte att detta skulle innebära en radikal förändring av utvecklingen i centrala Falun. Det handlar snarare om finjusteringar. Falun är unikt och vi vill att Faluns unika värden stärks. Faluns historia och världsarvet bör därför få ökad uppmärksamhet i stadsplaneringen.

Vi vill också påpeka att vi när vi talar om ökad tillgänglighet och tillgång till p-platser inte ser framför oss ett centrum som domineras av bilism. Ökad tillgänglighet ska även gälla gående och cyklister. Vi ser dock inte biltrafik med centrum som måldestination för handelssyfte som ett problem utan snarare som en förutsättning för centrumhandelns överlevnad.

Det är nödvändigt att skilja på biltrafik för handel och på arbetspendling med bil. För den som ska handla är närheten viktig medan det för pendlare ofta är viktigare med billig eller avgiftsfri parkering. Därför ska exempelvis parkering som är avsedd för handel finnas centralt medan parkering för arbetspendling mycket väl kan ligga en bit ifrån centrum.

Vi tror att infartsparkeringar i högre grad kan bli ett alternativ för bilpendlare. Det är också önskvärt att kollektivtrafiken kan bidra till en minskning av antalet bilar genom att skapa attraktiva pendlingsmöjligheter för fler. Där för vi gärna en dialog med Region Dalarna som har ansvaret för kollektivtrafiken efter den skatteväxling som gjordes under 2018.

Vi konstaterar att kundernas sätt att handla kommer att fortsätta förändras och att det därför är nödvändigt att följa utvecklingen noga och vidta åtgärder för att förbättra konkurrenskraften hos butiker i centrum. Kommunens roll är att skapa förutsättningar för många att bidra till utvecklingen av Falun. Ett cykel- och promenadvänligt centrum med god tillgänglighet till centralt belägna parkeringar för handel är som vi ser det rätt väg att gå.

Joakim Storck (C), kommunalråd Falun

Mats Dahlberg (M), kommunalråd Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel