Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: Sluta skambelägga flyget – det är utsläppen som ska minska

Annons

Att minska utsläppen från luftfarten är oerhört viktigt men den antiflygpropaganda som nu sveper över Sverige behöver nyanseras. Det är utsläppen som ska minska, inte resandet. Att sluta flyga är inte lösningen på klimatutmaningarna. Biobränsle är framtidens bränsle men det kommer att ta lång tid innan det produceras i storskalig produktion och blir kommersiellt tillgängligt. I väntan på det finns det en rad andra enkla åtgärder som minskar utsläppen redan idag.  

I debatten kring flyget lyfter förespråkarna framförallt fram argumentet att det effektivaste sättet att minska utsläppen på är att begränsa flygandet. Flyget behövs och är en oerhört viktig tillväxtmotor för Sveriges välfärd. Utan flyget stannar Sverige och bra tillgänglighet är avgörande för vårt avlånga och avlägsna land. 

Regeringens beslut att behålla flygskatten är inte ett klimateffektivt styrmedel eftersom den inte leder till minskade utsläpp utan bara till försämrad tillgänglighet och att utsläppen flyttar någon annanstans. Den utredning om reduktionsplikt för flyget som har överlämnats till regeringen och som innebär att alla flygresor ska ha en procents inblandning av biodrivmedel från 2021, är kanske ett litet steg i rätt riktning. Men var ska detta biobränsle i så fall komma ifrån?  När merparten av dagens biobränsle produceras i andra delar i världen måste ambitionen vara att få fram storskalig produktion av biobränsle lokalt till ett konkurrenskraftig pris och som blir så attraktivt att det inte behövs någon reduktionsplikt.

I väntan på alternativa bränslen borde det införas incitament för flygbolag att satsa på ny teknik och moderna flygplan. Nya flygplan är 70 procent mer bränsleeffektiva idag än de var för 40 år sedan och 20 procent mer bränsleeffektiva än för 10 år sedan. Andra effektiva åtgärder för att minska utsläppen är att satsa på gröna inflygningar, regelbundna motortvättar och att flyga direkt till slutdestination. 

Flygbranschen är internationell vilket innebär att utsläppen från flyget är ett globalt problem som framför allt ska lösas globalt och inte lokalt. Flyget ingår redan i EU:s handel med utsläppsrätter.

Globalt står flyget för cirka två procent av de globala koldioxidutsläppen. Att sjöfarten genererar högre utsläpp än flyget är det få som pratar om. 

 

Charlotte Holmbergh Jacobsson

Kommunikationschef Norwegian

 

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons