Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Släpp Stockholmsperspektivet – barnfamiljer utanför städerna klarar sig inte utan bil

Sverige är större än Stockholms tunnelbanesystem. Bilen är helt avgörande utanför de större städerna.

Moderaterna vill sänka skatten på bensin och diesel med 1 krona per liter. Förslaget har dock mötts med påståenden från vissa om att det är populism. Retoriken från motståndarna går ut på att bensinen ska vara dyr. Åk kollektivt! Köp en Tesla! Ta tunnelbanan! Orden går varma. Men det är inte populism att vilja ha rimliga villkor för familjer som är beroende av bilen.

Moderaterna vill även slopa regeringens, Centerpartiets och Liberalernas förslag om höjd fordonsskatt och försämrade villkor för tjänstebilar. Vi är tydliga med att vi även vill ersätta bonus-malus med en rimlig fordonsbeskattning.

Motiven till våra förslag är uppenbara. För många familjer är bilen helt nödvändig för att livet ska fungera. Lämna på förskolan – åka till jobbet – hämta på förskolan – handla mat – skjutsa till fritidsaktivitet – utan bilen går inte livspusslet ihop i stora delar av Sverige. Det är till och med så att många barnfamiljer runt om i landet är beroende av två bilar för att få ihop vardagen. I samma delar av landet är bilen dessutom helt nödvändig för att det överhuvudtaget ska kunna finnas jobb och företag. Att på olika sätt ständigt öka beskattningen av dessa familjer gör deras ekonomi väsentligt sämre, till nästan ingen miljönytta alls.

Det är så klart lätt att ha en åsikt att bilåkande ska motverkas och straffbeskattas om du är bosatt på Södermalm i Stockholm eller har en så hög inkomst att du har råd att äga två elbilar.

Att vilja minska de totala utsläppen är en sak, det är en annan hur den bördan ska fördelas.

Det saknas vetenskapligt stöd för att den bästa bördefördelningen är att belasta familjer som är beroende av bilen. Självklart kommer utsläppen minska något om alla skatter på att äga och köra bil höjs. Men kan utsläppen minska mer till lägre kostnad på något annat sätt?

Svaret är entydigt ja. Ett fungerande handelssystem för koldioxidutsläpp, en bred koldioxidskattbas, och utbyggda energikällor så som kärnkraft för att minska kolberoendet är effektiva åtgärder. Detta bör kompletteras med till exempel bättre möjligheter att ladda elbilar runtom i landet.

Det är beklagligt att många rör ihop generella mål för utsläppsminskningar med en diskussion om hur ansträngningar ska fördelas mellan länder, industrier och privatpersoner.

Hur troligt är det att en allt för hög beskattning av familjer som är beroende av bilen skulle ha någon större klimatnytta?

Givetvis spelar det roll hur vi hanterar vår fordonsflotta och vilket ansvar vi som nation tar, men det är minst lika uppenbart att vi inte ensamt kan påverka vare sig teknikutvecklingen eller den samlade utsläppsnivån avsevärt med höjda skatter på bilen. Däremot kan vi genom till exempel forskning inom eldrift bidra till omställning.

Det är dags för en rationell klimatpolitik, som tar utmaningen på allvar, i stället för att genom symbolpolitik skicka hela notan till dem som är beroende av bilen.

Niklas Wykman (M), skattepolitisk talesperson och riksdagsledamot

Sebastian Larsson (M), gruppledare för Moderaterna Leksand

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel