Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Skapa goda parkeringsmöjligheter i centrum för den hållbara utvecklingens skull!

En ovanlig sommar. Så kan 2020 beskrivas. Begränsningar i möjligheterna att resa utomlands gör att fler semestrar hemma. Många svenska- och en del utländska turister kommer att besöka restauranger, butiker, caféer, hotell och campingar runt om i Dalarna och i Sverige. Turismen är väldigt välkommen för alla de småföretag som drabbats hårt av den rådande pandemin.

För att turismen ska komma igång igen krävs dock goda möjligheter till mobilitet och resande. Här behövs alla trafikslag – tåg, buss, flyg, båt och cykel – som var för sig fyller viktiga funktioner. Samtidigt måste man vara medveten om att bilen i vanliga fall står för 75 procent av inrikesresandet i Sverige enligt den officiella statistiken. Inte minst alla barnfamiljer är i stort behov av bilen för att överhuvudtaget kunna förflytta sig.

Dessutom finns det nu tecken, både i Sverige och i andra delar av världen, på att resande med bil ökar. Resorna i kollektivtrafiken har minskat mer än resorna med bil vilket troligen beror på att bilen upplevs som ett säkrare alternativ i pandemitider. Man minimerar helt enkelt risken för smittspridning.

Eftersom att pandemin är långt ifrån över och kanske blir ett bestående mönster över tid gör samhället klokt i att planera för bilen. Det gäller både på mindre orter, i städer och på landsbygden – inte minst när det kommer till frågan om parkering.

Många semesterorter har en detaljhandel med mindre affärer i de centrala delarna som är beroende av att människor kan ta sig dit med bil. Bilburna besökare handlar dessutom generellt mer, varför detta är en viktig grupp för handeln. Det behövs alltså goda parkeringsmöjligheter för att skapa kundunderlag för både butiker och restauranger. Att planera bort parkeringsplatser, vilket många kommuner gör, är många gånger detsamma som att försämra för centrumhandeln.

Sverige är ett avlångt land med stora avstånd. Bilägandet per capita kan ofta vara högre på landsbygden men samtidigt ökar både invånarantalet och antalet besökare i storstäderna. Det leder till ännu fler bilar och större behov av parkering. Även de som inte bor i staden ska ha tillgång till det stora utbudet av tjänster och varor som finns där – annars skapas avskärmade innerstäder bara för de som bor i centrum. En fungerande stad bör vara något mycket mer än så.

Visst finns det kortsiktiga vinster med att planera bort parkeringsplatser när det byggs nytt och städer förtätas. Byggarna sparar helt enkelt på att inte bygga parkeringsplatser. Men på lite längre sikt riskerar detta att leda till en ohållbar utveckling där fler parkerar på gatan och andra helt enkelt undviker att ta sig in till centrum.

En undersökning från Demoskop visar att 58 procent av de boende i Stockholm, Göteborg och Malmö som inte har parkering i anslutning till egen bostad väljer att parkera på gatan. Detta riskerar att leda till mer trängsel och brist på parkeringsplatser.

Sveriges kommuner gör klokt i att skapa goda parkeringsmöjligheter – för semesterfirare såväl som för människor i vardagen. Bilen är grunden för mobilitet både på fritiden och i jobbet för de allra flesta. I sommar är behovet av miljöombyte och rekreation kanske större än någonsin för många. Här fyller den inhemska turismen en viktig roll och bilen som transportmedel blir än viktigare.

Politikerna bör planera för att möta de bilburna turisternas behov på kort och på lång sikt. Goda parkeringsmöjligheter är ett viktigt steg i detta arbete. Det är dags att få hjulen att snurra igen – både bildligt och bokstavligt.

Charlie Magnusson, informationschef Motorbranschens Riksförbund, MRF

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel