Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Ska Dalfolket också få snabbare och bekvämare resor med tåg? Det är nu upp till politikerna

Annons

Satsa fem miljoner och få närmare tjugo miljoner tillbaka. Låter det för bra för att vara sant? En överföring av den interregionala kollektivtrafiken på linje 46 (Mora-Östersund), från buss till järnväg, är lönsamt ur ett samhällsekonomiskt perspektiv. Nya moderna och fossilfria tåg och en uppgraderad infrastruktur på Inlandsbanan ger, i förhållande till bussen, betydande restidsförkortningar.

I stället för restid på drygt två timmar med buss mellan Mora och Sveg blir restiden nästan halverad, 68 minuter med tåg, och mellan Mora och Östersund blir restiden två timmar och 47 minuter jämfört med dagens fem timmar och tio minuter med buss.

Restidsförkortningen ger stora samhällsekonomiska vinster. I jämförelse med dagens busstrafik på E45 så är kostnaden ytterligare fem miljoner medan den samhällsekonomiska vinsten uppgår till närmare tjugo miljoner.

Bra möjlighetertill snabb och bekväm arbetspendling är även många gånger avgörande för kommunernas attraktionskraft. Flera exempel runt om i landet visar att en ökad tillgänglighet - i termer av kortare restider och plats för fler regionaltåg, snabbtåg och godståg - stärker kommunernas attraktionskraft både för boende och för företagsutveckling.

I Dalarna pågår en omfattande arbetspendling till framför allt arbetsplatser i de större tätorterna. Pendeltrafiken mellan Mora och Orsa har varit en succé med totalt över 7 600 resenärer. Av de som dagligen pendlar är det dock fortfarande bara en mindre andel som använder sig av kollektivtrafiken. Potentialen att få en överflyttning från bil till kollektivtrafik är stor men då behöver också kollektivtrafiken uppfattas som attraktiv i jämförelse med bilen.

Tågets potential till kraftigt sänkta restider på längre sträckor har ännu inte kunnat nyttjas fullt ut längs med Inlandsstråket. Ska invånarna i Jämtlands och Dalarnas län också ha möjlighet till snabbare och bekvämare resor med tåg? Det är nu upp till beslutsfattarna.

De behöver värdera och bestämma om ett principbeslut kring flytt av kollektivtrafiken från landsväg till järnväg ska vara möjlig i nästa kollektivtrafikupphandling. Gör de det kan vi utveckla snabba och goda förbindelser både regionalt och interregionalt.

Insatsen, i jämförelse med dagens busstrafik, är ytterligare fem miljoner kronor medan de samhällsekonomiska vinsterna är omfattande och en stärkt regional attraktionskraft kommer på köpet.

Peter Ekholm, vd för Inlandsbanan AB

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel