Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: SD Dalarna: "Det som behövs är säkrare bilar och vägar – inte förlängd restid"

Mikael Rosén (M) skriver i en debattartikel att sänkta hastighetsgränser är negativa för Dalarna. Det framhöll i november i fjol även kommunalråd från Dalarnas samtliga kommuner. 

Processen med sänkta hastigheter började med att riksdagen 2006, efter en utredning av Vägverket, beslöt att införa hastigheter i 10-steg istället för som tidigare 50, 70, 90. Införandet skulle ta hänsyn till nollvisionen – att inga personer ska dö i trafiken i Sverige – men också till miljö, klimat och regional utveckling.

I debatten före beslutet framgick att höjningen till 120 på vissa sträckor skulle koldioxidkompenseras med sänkningar på andra. Det framhölls också att sänkningar från 90 till 80 kilometer i timmen skulle leda till längre restider och negativ regional utveckling. Dessutom framfördes kritik mot att systemet med 10-steg skulle bli plottrigt – när händelser i trafiken kräver full uppmärksamhet missar man lätt en skylt och vet sedan inte längre vilken gräns som gäller. Men ingen verkar ha lyssnat.

Det är därför klokt att 20-steg nu återinförs. Vad som däremot är fel är att regeringen låter Trafikverket, i de flesta fall, sänka till närmaste 40-, 60-, 80-, eller 100-gräns. Istället borde, med vissa anpassningar, gränserna från före 2006 återställas. Det som behövs är säkrare bilar och vägar – inte förlängd restid.

Vi sverigedemokrater instämmer med Rosén (M) i att riksdagen behöver ingripa. Vi la två motioner om detta redan i höstas, inklusive en av undertecknad riksdagsledamot från Dalarna.

Sänkta hastighetsgränser minskar det avstånd från tätorter inom vilket familjer är beredda att bosätta sig. Bil behövs ofta för att bo på landet och vår tolerans för att pendla mäts ju i tid, inte i sträcka.

Det framhålls ibland att en sänkning från 90 kilometer i timmen till 80 bara kräver 0,9 minuter mer per mil men inte att detta motsvarar 40 timmar, en hel extra arbetsvecka, vid en årlig körsträcka om 2700 mil. Om man därtill, som i Falun, försvårar bilkörning i arbetsorterna så försvåras pendlingen ytterligare.

Rosén (M) skriver vidare att sänkta hastigheter kan minska motivationen för vägunderhåll och uppgradering. Ett tydligt exempel på detta är Grycksbo där en del av vägen mellan Rättvik och Falun nu har fått hastigheten 40 trots att det vore rimligare att uppgradera vägavsnittet så att säkerheten medger åtminstone 50 kilometer i timmen.

Sverigedemokraterna Dalarna avser stötta alla initiativ som kan förbättra den här situationen. Dalarna är ett landsbygds- och turistlän. Bra förhållanden för biltrafiken är en förutsättning för vår positiva utveckling.

Mikael Pettersson (SD), gruppledare i Falun

Benny Rosengren (SD), oppositionsråd Dalarna

Mats Nordberg (SD), riksdagsledamot för Dalarna

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel