Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Schemalägg föräldrarnas närvaro i klassrummen – för en lugn och trygg skola

Det förebyggande arbetet måste utgå från moral och etik i vardagen. Ingen ska behöva utsättas för kränkningar och mobbning i skolan – varken elever, personal eller tillfälligt besökande föräldrar eller målsmän.

Det är alltid föräldrar och målsmän som är hoppet för att ordningen i skolan ska fungera och upprätthållas – för att det ska finnas hopp för pedagoger att arbeta i en miljö där respekt, tillit och ansvar råder.

Alla skolor ska idag ha handlingsplaner för vilka åtgärder som ska sättas in när mobbning, slagsmål, ovårdat språk och kränkningar uppstår i skolans vardag. Skolan är nämligen som vilken arbetsplats som helst – ingen ska utsättas för kränkningar, mobbning, slag eller hån. Skolan ska vara en trygg arbetsplats och det ska kännas bra i magen för alla att gå dit.

Kränkningar och mobbning upphör dock inte automatiskt med teoretiskt framtagna handlingsplaner. Det som brister är framförallt det förebyggande arbetet. Där har föräldrar och alla vuxna som finns kring barnen ett stort ansvar.

Om det förebyggande arbetet är bra behöver åtgärderna bli färre. I det förebyggande arbetet är föräldrarna en viktig pusselbit. Föräldrarna ska kallas in i god tid till klassrum där det händer mycket som stör undervisningen, skadar enskilda individer psykiskt eller fysiskt – innan klassen blir ohanterlig. Det gäller att åtgärda det lilla för att undvika det stora.

Föräldrarna, rektor, lärare och övrig personal måste också komma överens om det fortsatta arbetet för att förebygga oroligheter och ska med bestämdhet informera eleverna om vad som gäller. Var går gränsen? Det är inte barnens jobb att ta kommandot, det är de vuxna som ska leda och lära barnen. De vuxna som ska visa vad som är rätt och vad som är fel.

Föreläsaren Björn Lindell berättade om en händelse när han träffade en grupp ungdomar och lärare på en skola i Uppsala. Längs fram satt ett gäng ungdomar, 14-15-åringar, med cigaretter bakom öronen och kepsar på huvudet. Deras mål var säkert att få en reaktion från föreläsaren men han låtsades som ingenting.

Efter föreläsningen frågade han lärarna om de såg ni cigaretterna. Lärarna svarade ja. Han frågade då varför de inte gjorde något. ”Man orkar inte längre" svarade en lärare uppgivet. Föreläsaren svarade: ”Om det är så ni känner ska ni omedelbart kalla in alla föräldrar. Vilket budskap ger dessa elever till de yngre eleverna? Vilket budskap ger vi vuxna till ungdomarna? Tillsammans med föräldrar och målsmän måste ni styra upp skolan. Om inte ni gör något åt situationen, kommer ingen annan heller att göra något. Ni måste själva ordna upp detta.”

På de flesta skolor är föräldrar bara besökare, åhörare och ”tittare”. Lärarna har dock en viktig uppgift i att ge föräldrar konkreta uppgifter i skolan – detta är en del i en professionell hållning. Att ”schemalägga” alla föräldrar i en stökig klass är ett bra sätt att stärka värdegrundsarbetet samt att motverka ”skämmigheten” från eleverna inför föräldrarna.

Släpp in föräldrarna i skolan för att hjälpa till med värdegrundsarbetet! Alla vill ha en lugn och trygg arbetsplats.

Lillemor Gunnarsson (C), tidigare rektor, skolledare och skolchef, ordförande för Centerpartiet Hedemora

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel