Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Satsa på spårbunden kollektivtrafik på Inlandsbanan - och halvera pendlingstiden på vissa sträckor

Projektet med pendeltrafik på Inlandsbanan mellan Mora och Orsa var en succé. För näringslivet är Inlandsbanan en viktig pulsåder som med rätt förutsättningar bidrar till ökad attraktionskraft på våra orter. Pendelprojektet visade på potentialen med spårbunden persontrafik och den ökade tillgänglighet som en bra kollektivtrafik ger oss.

Över hälften av Orsas befolkning i arbetsför ålder pendlar ut från kommunen för att arbeta. Majoriteten pendlar till Mora och därifrån kommer också de flesta som pendlar till Orsa. Genom att minska restiden minskas samtidigt avstånden.

Bra förutsättningar för pendling är inte viktigt bara för den enskilde utan också för företagen i deras lokaliseringsbeslut och utveckling, då det underlättar rekrytering av arbetskraft.

Genomfarten längs E45 genom Mora är tidvis högt belastad och det uppstår ofta köer. Det skapar en barriär som påverkar alla trafikanter. Kollektivtrafiken som erbjuds i dag med buss är inte attraktiv för arbetspendlare och skolungdomar.

Utredningen ”Framtidens kollektivtrafik på Inlandsbanan”, visas på möjligheten till omfattande restidsminskningar genom en uppgraderad infrastruktur på Inlandsbanan dels längs stråket Orsa-Mora men också längs med hela Inlandsbanans sträckning.

Exempelvis så tar i dag bussresan på linje 46 mellan Mora och Sveg två timmar medan det med en uppgraderad infrastruktur på Inlandsbanan enbart skulle ta dryga timmen och under tre timmar till Östersund. Det öppnar också upp för en större arbetsmarknadsregion än vad vi har i dag.

I politiska dokument för kommunerna återfinns målsättningar om att verka för en spårbunden kollektivtrafik på Inlandsbanan. Nu har ni politiker möjlighet att gå från ord till handling. Gör gemensam sak med politiken i Jämtlands län och upphandla kollektivtrafiken på linje 46 på tåg i stället för buss.

Det skulle vara ett viktigt steg för en positiv utveckling för Mora och Orsa, en satsning som på sikt bidrar med fler arbetstillfällen, nya invånare och ökade skatteintäkter. Vi som företagare gör vårt bästa och bidrar med arbetstillfällen och skatteintäkter men ni politiker äger frågan och ansvaret för kollektivtrafiken. Vi ser fram emot era beslut i detta!

Lars Ohlsson, Dalalaminat AB och ordförande Företagarna Orsa

Ola Granholm, Framväxtbolaget i Dalarna AB och vice ordförande Företagarna Orsa

Pauwel och Daphne van Zonnenveld, Kungshaga Hotell och ordförande i Visit Orsa

Maria Olsson, HR-chef Grönklittsgruppen AB

Angelica Sundberg, Happy Homes Orsa

Camilla Collett, Mora Köpstad

Carl Johan Ingeström, vd Visit Dalarna

Lena Freijs, områdessamordnare Landstinget Dalarna

Thomas Nielsen, Hotell Fridhemsgatan och ordförande Företagarna Mora

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel