Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Sänkt hastighet är ännu ett slag mot landsbygden

Just nu protesterar ett antal kommunalråd i Dalarna mot Trafikverkets sänkning av hastigheten på våra vägar. Det gör de naturligtvis helt rätt i. Problemet är bara att de knappast kommer att lyckas. Och detta på grund av ett olyckligt riksdagsbeslut.

För flera år sedan beslutade nämligen riksdagen, på Trafikverkets initiativ, att Sverige skulle anpassa sig till det norska systemet för hastigheter på vägarna. Istället för 50, 70, 90 och 110 skulle det bli 40, 60, 80, 100 och 120 kilometer i timmen. Jag vågar påstå att riksdagen inte insåg konsekvenserna av sitt beslut.

Trafikverket ser det naturligtvis som sin uppgift att verkställa riksdagens beslut och man gör det på sitt eget sätt. Det finns nämligen också ett beslut om den så kallade "nollvisionen", att ingen ska dö eller skadas allvarligt på våra vägar. Utifrån dessa två beslut (och sina egna värderingar) drar man slutsatsen att alla Sveriges 90-vägar ska få nya hastigheter och att trafiksäkerheten inte får minska när man gör det. Huvudregeln blir därför att alla ska sänkas till 80 såvida inte vägen har eller kan ges en standard för 100 kilometer i timmen. Detta har alltså inte riksdagen beslutat men det blir konsekvensen när man kombinerar besluten.

Trafikverket anser sig vidare inte ha råd att höja standarden på alla 90-vägar. Man prioriterar i första hand vägar i direkt anslutning till storstäderna – mellan Stockholm och Malmö samt mellan Malmö och Göteborg. Vägen mellan Stockholm och Göteborg har redan högsta standard.

På så sätt har riksdagens beslut om ändrade hastighetsgränser blivit ett beslut om att flytta (ytterligare) resurser från övriga landet till storstäderna och vägarna mellan dem. Alla vi andra får sänkta hastigheter (med enstaka undantag) och på sikt även sänkt vägstandard då våra vägar i framtiden bara behöver duga för 80 kilometer i timmen, inte 90 som tidigare.

Vi som lever och verkar utanför triangeln Stockholm-Malmö-Göteborg får alltså norska hastigheter och norsk vägstandard.

Jag förutsätter att detta inte var avsikten med riksdagens beslut. Dalarnas riksdagsledamöter bör därför ta initiativ till att gemensamt med övriga drabbade driva igenom en enkel ändring av riksdagens tidigare beslut: 90-vägar som Trafikverket inte har råd att uppgradera ska fortsätta vara 90-vägar och inte sänkas till 80.

Mikael Rosén (M)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel