DEBATT: Öppet brev till Kommunfullmäktige i Borlänge

Angående detaljplan Uvbergsviken och dess hantering.

Varför låtsas vara demokratisk när kommunen gör allt för att kringgå medborgarna i jakten på byggbara sjönära lägen. Ett maktmissbruk råder och samhällsplaneringen är under all kritik. I Uvbergsviken smyger man först ner VA-ledningar (år 2008) i samband med andra ledningsarbeten. Nu fullföljer man genom att tvinga fram en detaljplan, där nämnda smyglednings sträckning helt styr detaljplanens utformning, dessutom inom strandskydd.

Att man därefter använder smygledningarna som argument för att frångå reglerna om strandskydd, är verkligen magstarkt. Så får planärenden inte hanteras någonstans. Det är katastrofhantering, men helt i linje med kommunledningens goda vilja/kännedom.

Medborgarinflytande i detaljplanefrågor kallar Borlänge kommun det. Övergrepp och olaglig smyglokalisering är det. Planförfattaren fick inte ens redovisa besvärsskrivelserna när Uvbergsviken skulle upp i Kommunstyrelsen (KS). Trots rekord i besvärsskrivelser (34 stycken) plus 1300 påskrifter på Facebook, vilket bara bekräftar min uppfattning. Allt är förutbestämt! Medborgarinflytande finns inte.

Planhanteringen skapar ett stort misstroende/motstånd bland Borlängeborna genom ert respektlösa agerande. Det mesta har hanterats fel från början i detta ärende! Nu är det upp till er politiker att visa ert rätta jag. Ni är valda av oss och ska vara vår röst i detta mörker! Så här får det inte gå till. Värna vår demokrati, rösta mot kommunledningen innan de bygger bort alla vackra allmänna platser.

På KF den 10 december tas beslut om detaljplanen i Uvbergsviken ska antas eller dras tillbaka (avslutas). Starka och berättigade argument inkom i besvärsskrivelserna under utställningen, dessa buntades ihop i ett oförskämt nonchalant granskningsutlåtande på 80 sidor, utan åtgärd.

Planförfattaren uttrycker bland annat att ”en stor del av synpunkterna har inte blivit tillgodosedda”, inga ändringar har utförts! Läs planförfattarens svar i övrigt på återremissen från KF, där finns förklaringen i klartext till kommunens agerande.

KF återemitterade ärendet från fullmäktige i juni 2018, med hänsyn till rådande motstånd. Motståndet kvarstår allt starkare. Problemet är den politiska situation som råder, där några partier satt sig i knä på styrande parti. Tråkigt men sant. Glöm bara inte era gamla löften.

Det sent påkallade informella mötet förra måndagen blev nog inte vad politikerna tänk sig! Två blev inbjudna, över 100 kom. Bygden slöt snabbt upp trots kort varsel och visade att vi står enade emot byggnadsplanerna i Uvbergsviken. Mäktigt! Uvbergsviken med sina kvaliteter för hela bygden ska aldrig bebyggas, här har Länsstyrelsen en viktig funktion med tanke på att tre av fem kvarter ligger inom strandskyddet. Skulle ärendet mot förmodan bli antaget av KF är det Länsstyrelsens skyldighet att upphäva beslutet.

Hur skulle reaktionen på kommunen bli om en privatperson skulle göra samma sak? Först gräva ner ledningar i smyg inom strandskydd och begära planläggning/bygglov tio år senare, samt använda smygledningarna som argument för att kunna frångå reglerna om strandskydd.

Det håller inte, men är precis vad kommunen gör.

Vi ska vara lika inför lagen! Eller!?

Boije Rosenberg

Rädda Uvbergsviken