Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Obegripligt hur så långtgående ingrepp i ett naturreservat kan tillåtas

Nu anläggs breda asfaltbanor för rullskidor genom det vackra landskapet i Lugnets naturreservat.

Grävskopor och lastbilar dundrar fram i hagmarkerna. Men det finns ännu tid att rädda viktiga delar av vår värdefulla närmiljö. 

Den första etappen av de nya rullskidspåren på Lugnet är klar. Asfaltsytorna närmast skidstadion är extra breda, men de ger ändå en omskakande bild av hur det kan se ut längre upp i naturreservatet i höst. Går det att hejda de ingrepp som nu hotar stora natur- och kulturvärden i ett av Falun mest omtyckta naturreservat?

Etapp två av projektet innebär att dryga fyra kilometer asfalterade banor ska dras fram genom skogsdungar och hagmarker längs nuvarande elljusspårets sträckning. De svarta spåren ska bli nästan dubbelt så breda som de smala grusspår som i dag slingrar fram mellan odlingsrösen, vitsippor och björkar i Lugnets månghundraåriga odlingslandskap.

Det är obegripligt hur länsstyrelsen i Dalarna och Falu kommun kan tillåta så långtgående ingrepp i ett naturreservat. Ett av ändamålen med naturreservatet är ”att så långt möjligt bibehålla det småskaliga jordbrukslandskapet med brukningsformerna, åker, äng och hage” (ur Länsstyrelsens skötselplan, Naturreservat Lugnet).

Än mer obegripligt blir det planerade byggandet av breda asfaltgator mot bakgrund av den rapport, ”Kulturlandskapet i Lugnet”, som länsstyrelsen tog fram 2019. Enligt rapporten har området sammantaget ett mycket högt kulturvärde: ”Här finns en helhet i kulturmiljön i form av flera ännu bebyggda gamla gårdar, ett öppet småskaligt odlingslandskap med ålderdomlig prägel, gamla vägar och skog, allt med närhet av Falu gruva.” Just dessa värden riskerar nu att urholkas om breda asfaltsvägar dras fram genom ett historiskt landskap med en helt annan skala på vägar och stigar.

Smala grusvägar och vandringsleder hör hemma i det här ålderdomliga kulturlandskapet, inte asfaltgator. Intrånget har inletts, men det är inte för sent att ompröva planerna innan arbetet har orsakat oåterkalleliga skador. Några förslag:

* Korta av längden på asfaltbanorna, dra dem högst så långt som spåren med konstsnö på vintern. Den längden fungerar för skidträning på snö och bör även räcka för rullskidor.

* Minska banornas bredd, det kan inte vara nödvändigt att skejtande åkare ska kunna åka i bredd överallt på banan. Ökad tillgänglighet för funktionshindrade har nämnts som ett argument för asfaltbanorna. Men rullatorer, rullstolar och permobiler kräver knappast fyra till fem meter breda vägar.

Besluten är tagna med förvånansvärt liten offentlig diskussion och medial bevakning. Det är först när grävskoporna börjat rulla ut breda mattor av makadam över ängarna som många inser vidden av det ingrepp som nu är på gång. Det borde gå att hitta en bättre lösning. Än är det inte för sent.

Göran Fält, skidåkare, cyklist och vandrare på Lugnet

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel