Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Ny teknik ger mer trafik

Många tycks tro att den nya teknik som det talas så mycket om ska ge mindre biltrafik i framtiden. Det är en fantasi utan grund i verkligheten eller vetenskapen. I själva verket talar allt för att det blir tvärtom.

En elbil är typiskt sett relativt dyr i inköp men kostar oerhört lite att köra. Milkostnaden för drivmedel (el) är cirka 3–4 kronor per mil. För en fossilbil är motsvarande kostnad 5–15 kronor. En bussresa kostar cirka 10 gånger mer än motsvarande resa med en elbil. All erfarenhet och ekonomisk vetenskap säger att när något blir betydligt billigare så ökar användningen. Övergången till elbilar kommer därför att (kraftigt) öka bilkörningen.

Självkörande bilar och bildelning. Kombinationen kan möjligen leda till färre fordon, men den ger ökad trafik. Ett sådant fordon fungerar som en taxi på så sätt att fordonet får en tomkörning som typiskt sett är lika lång som den nyttiga resan. Det är därför taxi har framkörningsavgifter. Viss samordning kan naturligtvis förekomma vilket minskar effekten. Forskare i Kalifornien har beräknat nettoeffekten till en faktor 1,7. Det innebär att en kilometers nyttig transport leder till 1,7 kilometers fordonstrafik. Om alla skulle åka lika mycket som idag men göra det med delade självkörande bilar skulle biltrafiken öka med 70 procent!

Det traditionella sättet att frakta varor till butiker där de hämtas av kunden är mycket effektivt och bygger på samordnade transporter hela vägen utom den sista sträckan från butiken till hemmet. Med e-handel upphör samordningen redan hos tillverkaren, eller i bästa fall grossisten. Ett fåtal större samordnade leveranser ersätts av ett mycket större antal små leveranser. Till detta kommer all returhantering. Jämfört med butikshandel returneras en förhållandevis stor andel av de varor som beställs på internet. Även returerna måste transporteras, ofta till utlandet. Problemet är så stort att regeringen har beställt en särskild utredning av frågan.

Vart och ett av dessa nya inslag i vårt samhälle leder till ökad trafik och tillsamman kommer effekterna att bli dramatiska. Till detta kommer de ”gamla” anledningarna till ökad trafik, det vill säga befolkningsökning och ökad arbetspendling.

Även om det kommer att dröja något decennium innan vi ser effekterna full ut så är de redan fullt märkbara. Vi måste därför ta vårt ansvar och redan nu planera vårt samhälle utifrån den mycket kraftiga trafikökning vi nu lägger grunden till. Alternativet är att våra barn får tillbringa orimligt mycket av sina liv i oändliga bilköer i samhällen som inte fungerar.

Mikael Rosén (M)

Veronika Zetterberg (M)

Kent Svens (M)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel