Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Mora kommun tystar inte ner – genomfarten grundas på kunskap och demokrati

Svar: I en insändare skriver Hans Eriksson att den planerade nya genomfarten i Mora skulle få för stora miljökonsekvenser och att en förbifart runt Mora är att föredra. Hans menar också att alternativet med förbifart, istället för genomfart, skulle ha tystats ner av kommunen. Så är inte fallet.

Beslutet att bygga en ny trafikled i Mora grundas på noggranna mätningar av Trafikverket och en öppen politisk process i Mora kommun. Det finns inget intresse i kommunen att tysta ner goda alternativa lösningar.

Anledningen till att vi börjar med att förbättra trafiksituationen inne i Mora beror på att den allra största delen av trafiken där är lokal. Det är helt enkelt människor som reser till sina arbeten, åker för att handla och hämtar och lämnar barn på skola och förskolor. Enligt Trafikverkets analys är 80 procent av trafiken lokal inom Mora tätort och i genomsnitt 20 procent utgör genomfartstrafik. En förbifart skulle alltså inte lösa trafiksituationen i centrala Mora.

Förbifarten finns dock fortfarande med som ett framtida alternativ. Mark är reserverat för en eventuellt ny trafikled norr om Mora, från Färnäs och Noret, på broar över älvarna för att ansluta riksvägen mot Älvdalen efter Sandängarna.

Förbifarten kan komma att förverkligas om det visar sig att det finns behov av ytterligare trafiklösningar – och naturligtvis om staten är beredd att satsa på ett sådant infrastrukturprojekt.

Caroline Smitmanis Smids, utvecklingschef och biträdande kommundirektör Mora kommun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel