Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Lärarnas riksförbunds krav – "avveckla entreprenadssystemen omedelbart"

När arbetslösheten skjuter i höjden och många tvingas omvärdera sin framtid får vuxenutbildningen en särskilt viktig betydelse. Den ger en chans till omställning som både individen, företagen och samhället behöver.

Vuxenutbildningen måste nu få de bästa förutsättningarna för att lösa denna uppgift. Inte minst gäller det svenska för invandrare, SFI, som är en helt nödvändig språngbräda in i det svenska samhället.

Lärarna inom vuxenutbildningen har haft det extra besvärligt under coronapandemin. Vår, Lärarnas riksförbunds, granskning visar att hälften av alla vuxenutbildningslärarna inte klarade av att genomföra undervisningen enligt planeringen – inom SFI var det hela 77 procent. Därför är det inte heller så förvånande att sju av tio lärare inom Komvux uppgav att arbetsbelastningen har ökat.

En SFI-lärare berättar: ”Nästan ingen elev har dator, många har gamla mobiltelefoner och dålig internetuppkoppling. Länkar fungerar inte alltid. Dessutom är det problem för många att förstå tekniken och extra svårt att förklara på distans och med språkförbistring.”

Den ökade arbetsbelastningen ska ses i ljuset av att pressen på lärarna inom vuxenutbildningen under lång tid har ökat. Lärare har fått undervisa på fler kurser och med undervisningsgrupper på fler än 50 deltagare. Detta påverkar förstås möjligheten att bedriva undervisning med hög kvalitet.

Lärarnas riksförbund har tidigare visat att det finns skillnader mellan de lärare som arbetar på utbildningar som upphandlats och de som arbetar inom vuxenutbildning i kommunens egen regi. Lärarna som arbetar hos en annan utbildningsanordnare är mer missnöjda med sin lön och övriga arbetsvillkor än de som är kommunalt anställda.

Lärarnas riksförbunds krav är alltså att inte splittra upp utbildningssystemet ännu mer, utan att omedelbart avveckla entreprenadssystemen.

Dessutom måste de som har ansvaret för vuxenutbildningen – kommunerna – genomföra en kraftsamling för att erbjuda lärarna attraktiva arbetsvillkor.

Vuxenutbildningen kan nämligen bidra till den kickstart för ekonomin som många efterfrågar, inte minst i pandemins spår. Men då måste förutsättningarna för detta finnas.

Åsa Fahlén, ordförande Lärarnas Riksförbund

Hanna Meijer Holmqvist, distriktsordförande för Lärarnas Riksförbund i Dalarna

Erica Anell, skyddsombud vuxenutbildningen för Lärarnas Riksförbund i Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel