Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Hur mycket kostar egentligen ett felaktigt beslut?

Felaktiga beslut kan på många sätt bli kostsamma. I värsta fall kan det kosta liv, men även om det ”bara” kostar ryktesspridning och dålig stämning på jobbet så är det något som skapar ineffektivitet, osäkerhet och i slutändan kostar det pengar.

Att hålla människor informerade kan faktiskt råda bot på de här problemen.

Oavsett om det är en kris, en helt vanlig dag på jobbet eller förändring av något slag, se till att människor har rätt information, så går allt mycket lättare och människor blir tryggare och mår bättre. Det borgar för lönsamhet, höga NMI-värden, engagemang och framgång.

Det handlar inte nödvändigtvis om att människor har för lite information. Även om man ofta hör sådana klagomål från medarbetare, kunder eller medborgare. Det är ju en klassiker, den där ”vi får aldrig veta någonting”. Men det kan lika gärna handla om att man har fel information, eller att man får veta för mycket så att det blir svårt att sortera ut vad som är viktigt.

Att veta vad som är lagom med information är naturligtvis svårt men om man lyckas ge rätt budskap i rätt tid, så kommer människor att känna sig trygga. Det kommer man långt med.

Alla behöver inte alltid veta allting. Det är inte heller helt och hållet människors eget ansvar att ta reda på den information de behöver. Ibland är den svår att hitta, ibland vet man inte att man behöver information. Därför är timingen och kanalen för information viktiga faktorer för att lyckas.

I tider av oro, kris eller förändringar så blir det ännu viktigare att kommunicera på ett bra sätt. Som om inte krisen i sig vore nog, så försvåras och förvärras situationen ofta av att rykten och osanningar börjar att florera. Det gör att människor både blir räddare än nödvändigt och att dessutom att de kan luras att agera på ett felaktigt sätt.

I stressade situationer så är det också lätt att misstolka information, att höra fel eller helt enkelt missa den helt och hållet om den inte är tydlig och på rätt ställe.

Den som kommunicerar eller informerar bäst står som vinnare. Och det kan lika gärna vara någon som är skicklig på att fabricera falska rykten som lyckas bäst. Då kan effekterna bli förödande.

Så budskapet är solklart. Vill du öka möjligheterna att lyckas och minska risken för kostnader av olika slag? Håll människor informerade.

Maria Dahlström, VD Smartsign, genom Lena Lagestam

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel