Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Friskoleföreträdare vägrar inse problemen med skolval

För ett tag sedan blev “Åstrandutredningen” klar, en statlig utredningen om hur grundskolan ska skapa likvärdighet och hjälpa de elever som behöver mer stöd. I 20 år har skolan blivit sämre på att motverka att social bakgrund och föräldrarnas utbildningsnivå avgör hur studierna går. Det kompensatoriska uppdraget fungerar idag medelmåttigt trots personalens ambitiösa slit. Man kan likna utredningens förslag vid en renovering av dagens skolsystem där fördelarna med valfrihet behålls.

Utredningen tar upp hur det fria skolvalet leder till att elever med olika social bakgrund går på olika skolor, något som spär på bostadssegregeringen. Lösningen är ett obligatoriskt skolval som sköts av Skolverket. Varje skolenhet ska själv bestämma urvalskriterier som närhetsprincip, syskonförtur etcetera.

Lotten får avgöra i sista hand vid brist på plats. Elever ska behandlas lika. Köprincipen vid skolval som de flesta friskolor använder ifrågasätts av utredningen då det leder till att många föräldrar aldrig får chansen att välja då de hamnar sist i kön om de till exempel flyttar till en ny kommun. Köprincipen leder även till en sortering av elever efter social bakgrund då föräldrar med högre utbildning är snabbare att välja skola än andra föräldrar.

En fördel med förslaget är att offentlighetsprincipen då kommer att gälla alla skolor om statliga Skolverket tar över hanteringen av skolvalet. Vi får en kö och insyn.

Utredningen har lett till debatt och det är intressant att läsa de synpunkter som inkommit.

Friskolornas riksförbund skriver till exempel: “Som utredningen konstaterar blir rätten att välja skola ett sätt att minska boendesegregationens negativa verkningar”.

Internationella engelska skolan har ett liknande budskap om att införande av fritt skolval på 1990-talet innebar att “Det obevekliga sambandet mellan ett starkt segregerat boende och skolan bröts.” De här påståendena är tyvärr inte sanna. Åstrandutredningen är tydlig med att att det är precis tvärtom i verkligheten (sidan 197-203).

Bland annat sammanfattar utredningen forskningsläget med att “Det råder emellertid bred konsensus i forskningen om att skolval och en ökad förekomst av fristående skolor bidragit till ökad snarare än minskad social och etnisk segregation i den svenska grundskolan, vilket också är i linje med de internationella erfarenheterna av skolval.”

Mycket i utredningen är klokt tänkt. Skolan ska ge god utbildning och vara en mötesplats som skapar social tillit.

Behåll fritt skolval men sätt stopp för skolvalets negativa konsekvenser. Nu är det tid att friskoleföreträdare tar del av den breda konsensus som finns inom forskningen att dagens skolval leder till en uppdelning av elever efter social bakgrund redan innan de hunnit fylla 1 år. Det är därifrån debatten måste föras vidare.

Svante Parsjö Tegnér (L), gruppledare Liberalerna Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel