Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Friskoleelever presterar sämre än elever i kommunala gymnasier

SSU: Vinstuttaget i skolan är en av anledningarna till fallande skolresultat

Annons

Sverige är ett unikt land på många bra sätt. Men när det kommer till skolan är vi unika på ett dåligt sätt. Vi är nämligen det enda landet i världen som tillåter helt oreglerade vinstuttag från skolor som vi finansierar med våra gemensamma skattepengar. Samtidigt har vi de snabbast fallande kunskapsresultaten i hela OECD. Att som alliansen vägra att se sambandet mellan vinstuttag och sämre kvalitet är att blunda för verkligheten och göra elever en otjänst. Skattepengar ska gå till undervisning, inte till vinster.

FLER DEBATTINLÄGG FRÅN SOFIE ERIKSSON, SSU : Jag förstår att du avslutar till medlemskap i Socialdemokraterna

MER DEBATT OM VÄLFÄRDSUTREDNINGEN:

HÅKAN TENELIUS: Därför är riskkapital bra i välfärden

DEBATT: Det är dags att släppa den vägda kissblöjan och diskutera välfärdens verkliga utmaningar

När vinst sätts i första hand sätts elevers rätt till en jämlik utbildning i andra hand. Vem som driver skolor är i sig inte något egentligt problem. Det är vinstintresset och de enorma vinstuttagen som är problemet. Flera undersökningar som lärarförbundet gjort visar att friskolor som tar ut vinst generellt sett har lägre lärartäthet och fler obehöriga lärare. Det är uppenbart att vinstuttaget finansieras med sämre undervisning för eleverna. En myt som cirkulerar är att friskolor, trots färre lärare, ger elever bättre undervisning. Men i våras kunde Institutet för arbetsmarknads- och utbildningspolitisk utvärdering (IFAU) visa att gymnasieelever på friskolor presterar sämre på de nationella proven än elever på kommunala gymnasier. Trots det får friskoleelever bättre betyg. Det är effekten av marknadstänket i skolan: färre lärare ger sämre undervisning till eleverna samtidigt som glädjebetyg ska locka fler elever att söka.

Vi har också sett andra resultat av marknadiseringen av skolan. Vi minns alla skolkoncernen John Bauers konkurs 2013 då elever lämnades strandade mitt i en termin utan en fullständig gymnasieexamen samtidigt som ägaren blev mångmiljonär. Det är oacceptabelt och får aldrig upprepas igen.

Vinstintressen har dessutom en negativ fördelningspolitisk slagsida. Varför är det högre andel elever med föräldrar med studiebakgrund som går på friskolor? Svaret är enkelt: det är mer lönsamt. Elever som redan kommer från studievana hem är inte lika kostsamma. Detta har lett till att skolsystemet har slitits isär. I dag går resursstarka elever allt oftare med andra resursstarka elever, medan de svaga eleverna lämnas bakom. Detta leder till ett mer segregerat skolsystem. Det drabbas alla av, men framför allt de elever som har sämre förutsättningar med sig hemifrån.

Sverige är det enda landet i världen där privat drivna skolor finansieras med offentliga medel, som sedan kan plockas ut som vinst helt utan kontroll. Det är resultatet av politiker som aktivt valt att göra skolan till en marknad. Att allt fler friskolor börsnoteras borde vara en varningsklocka för alla seriösa politiker. Vi uppmanar allianspartierna att se bortom sina ideologiska skygglappar och tänka på Sveriges elever. Stoppa vinstjakten i skolan!

Philip Botström, förbundsordförande SSU

Sofie Eriksson, distriktsordförande SSU Dalarna

MER DEBATT OM VÄLFÄRDSUTREDNINGEN:

INGVAR HENRIKSSON: Därför vill vi i S inte ha friskolor i Ludvika

S-basen: Jag förstår att man listar sig på en privat vårdcentral

LILLEMOR GUNNARSSON: Därför valde jag som S-politiker att starta friskola

JENS RUNNBERG: S-politiker ogillar valfrihet för att det minskar deras kontroll och makt

RUNNBERG: Jag besökte skolan som Borlänges Jan Bohman (S) anser drivs oetiskt

HÅKAN TENELIUS: Det Reepalu kallar "övervinster" är i princip ett rent vinstförbud

FRISKOLEGRUNDAREN: Därför väljer femton procent av barnen i kommunen min friskola

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel