Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Debatt: För midsommarresan till Dalarna gäller bilen – resultatet är trängsel, ökade olycksrisker och sämre miljö

Annons

SJ kom den 13 juni med en lista på de mest populära resmålen under midsommarveckan. Varken Mora eller Leksand finns med på listan och inte heller någon annan ort i Dalarna. Nyligen presenterade SJ en lista över de största resmålen i sommar och de resmål som ökar mest. Inte heller på dessa listor finns någon station i Dalarna med.

Man måste fråga sig varför så få åker tåg till Dalarna. Det är flera skäl till detta.

Turistbyråerna i Dalarna marknadsför inte tåget. Under våren har turistbyrån i Rättvik flyttat från järnvägsstationen. Därmed har Visit Dalarna lokalmässigt flytt järnvägen i hela Siljansbygden. De säljer sedan länge inte några SJ-biljetter.

Visit Dalarna har publicerat en broschyr på 70 sidor med råd och tips till turister. Där sägs inget om att det går att åka tåg och buss till och inom Dalarna. Deras hemsida saknar också information om dessa färdmedel. För SJ verkar inte Dalabanan vara intressant. De förstärker trafiken till Mora högst marginellt inför midsommar. När detta skrivs, torsdagen den 13 juni är det redan fullsatt på de flesta avgångar från Stockholm upp till Siljansbygden på den stora resdagen, torsdagen den 20 juni.

För SJ är det bara snabbtågstrafiken på de stora linjerna som är intressant. Dalapolitikernas bolag, Tåg i Bergslagen (TiB), är bara till för arbetspendlare och studerade. De har varken fordon eller intresse för att fler turister och besökare ska ta tåget till Dalarna. TiB har visserligen ett sommarkort som gäller för resor tre dagar i följd. De sommarkort som gäller i exempelvis Skåne och Halland gäller för obegränsat resande i 60 dagar under sommaren. Det är skillnad det!

Det finns ingen i dag som arbetar för att fler ska ta tåget till Dalarna. Besöksnäringen marknadsför inte Dalabanan. SJ kör efter vanlig vardagstidtabell. Det ger inte fler resenärer men det ger en hög lönsamhet. TiB ligger lågt då deras målgrupper, pendlare och studerande, inte är ute i trafiken under större helger.

Resultatet är trängsel på vägarna till Dalarna, ökade olycksrisker i vägtrafiken och sämre miljö.

Jan-Åke Bosell

Idégruppen Vi Resenärer

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel
Annons