Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bygge av ny älvbro i Leksand central fråga i flera byggprojekt

Trots mycket stark opinion mot höghusförslaget vid södra brofästet i Leksand driver kommunpolitikerna ärendet vidare i oförändrat koncept som om ingenting hänt. Alternativ är uppenbarligen inte önskvärda och har aldrig presenterats. Många undrar säkert varför.

Vad är det egentligen som sker bakom det som synes ske?

Otvivelaktigt är flera av kommunens aktuella byggprojekt klart beroende av varandra, inte minst höghusärendet och frågan om ny väg genom Moskogen.

Mycket central i sammanhanget är den ännu inte alls offentligt diskuterade frågan om var en ny älvbro ska byggas. Om några tiotals år kan nämligen den nuvarande inte längre nyttjas för biltrafik. Redan i dag är den avstängd för tung trafik som i stället styrs den långa omvägen via riksväg 70 med dess farliga korsningar.

Här kommer de planerade höghusen in i bilden. Biltrafik vid södra brofästet tros bli störande för höghusets boende. Så bort med den trafiken, inte minst den som går över Leksandsbron!

Trafikanter väster- och söderfrån ska framgent i stället enligt planerarna ta sig till centralorten Noret omvägen via den planerade Moskogslänken och rv 70 eller – som planer nu tycks vara – via Moskoglänken och en ny väg från Insjövägen (Moskoglänkens förlängning) ansluten vid potatislagret och norrut mot en ny älvbro strax uppströms järnvägsbron. Ett broförslag, som samhällsbyggnadschef Åke Sjöberg torgfört och som innebär infart till Leksands Noret från ”tibblehållet”.

Ett betydligt naturligare alternativ borde i stället vara en ny älvbro intill och strax uppströms den befintliga. Det är den självklart bästa och smidigaste lösningen. Plats finns! Då kan bilburna besökare väster- och söderifrån som nu komma direkt in till kommuncentrat. Befintlig bro behålls för cykel och gångtrafik.

Och – i stället för höghus, och om absolut nödvändigt; Bygg mycket måttligt och lokalt anpassat i max tre våningar (byalagets åsikt). Eller gör helt enkelt området till en vacker park för frid i stället för som nu med STRID! Det vore en verklig framtidssatsning!

Nils Gunnar Storerkers

(tidigare lokalredaktör, Falu Kuriren)

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel