Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Debatt: Butiksdöden och Falu centrums förfall - utveckling är möjligt!

Annons

Replik: Jens Runnberg skriver både aktuellt och insiktsfullt i sin ledare om Faluns utveckling som handelsstad och rådande trafikproblem. Det är ett ämne som förtjänar att diskuteras.

Jag kan konstatera att en hel del av problemen med trafiken hade kunnat undvikas om man hade lyssnat på Moderaternas och diverse experters varningar. Nu ser vi effekterna av satsningar under ett antal år som dessvärre försämrat tillgängligheten till staden.

På frågan vad politiken gör är svaret att vi har tillsatt en grupp som arbetar brett med Falu centrums trafiksituation och som också ser över vilka satsningar som kan och bör göras - både i det korta och det längre perspektivet. Vi vill att alla trafikslag ska kunna konkurrera och ges möjlighet att utvecklas.

Det faktum att stan gjorts svårtillgänglig eller stängts av för stora delar av bil, buss och taxitrafik har inneburit att vi gett andra städer en relativt bättre möjlighet att bedriva handel. Faluns konkurrensläge påverkas inte bara av vad vi själva är utan också av vad andra i vår närhet är.

Konkurrens innebär att vi måste vara bättre än vi var igår och bättre än våra konkurrenter.

En del av ingreppen i stadsmiljön som gjorts kan åtgärdas med enkla medel. Andra kommer att bli mycket kostsamma, i vissa fall omöjliga, att rätta till.

Vi arbetar med detta och hoppas kunna presentera en övergripande plan för hur ett öppnare och mera tillgängligt Falun kan se ut under hösten.

Vidare bygger all handel på ett antal grundläggande parametrar - utbudet av produkter måste vara relevant för en marknad och marknaden måste kunna nås med utbudet. Priset måste vara konkurrenskraftigt.

Både e-handel och butikshandel når sina kunder via internet men den fysiska butiken har fördelen att kunna ge kunden en fysisk upplevelse. Detta är alltså ett viktigt konkurrensmedel. Det förutsätter dock att kunderna snabbt och enkelt kan ta sig till butiken.

Tålamodet hos konsumenterna avtar i takt med konkurrensen om deras uppmärksamhet. Att då, som i Falun, försvåra för in- och utfart med bil, det överlägset mest använda färdsättet, har naturligtvis negativa effekter. Helt oacceptabelt om vi vill vara en levande handelsstad.

Vissa branscher har i stort sett flyttat ut på nätet. Andra domineras fortfarande av fysiska butiker med e-handeln som en relativt liten del. E-handeln har dock effekt på butikshandelns prissättning. För butikshandeln innebär det att man utsätts för prispress och att man dessutom riskerar att tappa en del av omsättningen till e-handeln vilket i båda fallen slår hårt på lönsamheten. Butikerna har ju fortfarande kvar sina fasta kostnader som bland annat hyra.

Vidare har vi butikshandelns strukturella problem. Beroende på bransch krävs anpassningar till morgondagens sätt att handla. Vi kommer i större omfattning att se det man kallar multikanaler - pickup-points, showrooms, click-and-collect och så vidare.

Slutsatsen blir att för att butikerna i Falu centrum ska lyckas måste de ha ännu bättre handelsläge och tillgänglighet.

Mats Dahlberg (M) Kommunalråd Falun

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel

Har du något att säga?

Skriv en debattartikel.

Skriv debattartikel