Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

DEBATT: Bemötande av artikel gällande fusk i assistansföretag

Jag måste bemöta denna artikel då jag själv arbetar i ett assistansföretag i Sverige, då också i den aktuella delen Falun som nu ifrågasätts.

Det har i många år varit en hetsjakt på både brukare, anhöriga och assistansanordnare. Kunderna har jagats från både kommun och Försäkringskassan (FK). Det har jagats timmar, nedskärningar med mera.

Anhöriga har fått kämpa för sina rättigheter som har kommit i skymundan utifrån kommuners indragningar och FKs förmåga att inte ha fått rätt underlag i rätt tid, att det fattas underlag som inte inkommit och företag har fått legat ute med likvida medel som har kunnat hamnat i miljonklassen och där assistansföretagen fått agera bank för att FK inte har haft tillräckligt med personal för att hantera efterskottsbetalningen av assistansersättningen.

Detta gjordes för några år sedan och vi visste redan då att FK inte skulle ha resurser för att hantera detta. Det är vanligt att vi får det svaret när vi ringer och undrar var våra pengar är.

Trots det och denna behandling, som vi utsätts för så välkomnar vi granskningar i vår bransch. Vi kan inte annat än att hålla med IVO att sköter man inte sina åtaganden, ja då ska man heller inte få bedriva verksamhet inom vård och omsorg.

Att göra skenanställningar och ”felaktiga utbetalningar” är inte acceptabelt. ”Felaktiga utbetalningar på flera miljoner” vad är det för något? Något som gått rakt ner i fickan på en tredje part eller?

Jag blir beklämd och ledsen när jag läser detta. Jag vet att det finns många företag i denna bransch som gör likadant.

Jag blir beklämd när jag läser hur man beter sig mot sina kunder och sin personal.

Företag som fuskar borde skämmas. Dels mot familjer som år efter år får slita för sina rättigheter och mot sin personal som är så viktiga för att vi ska kunna ge de assistansberättigade den bästa tänkvärda vård som de förtjänar.

Jag vill med detta också påvisa att det faktiskt finns många utförare här i Falun som också är seriösa men när något assistansföretag gör så här så smutsar det ner även för oss och det vill jag med denna insändare påvisa att alla inte har fusk och pengar som det främsta för sina ögon.

Jag skäms och hoppas att kunder och personal inte har tagit för stor skada, för det här är beklämmande och får inte förekomma! Städa upp och se till att, vi som vill väl och har den assistansberättigade för våra ögon och närmast hjärtat, att vi just vi, får fortsätta att ge bra service och vård och slipper höra om och konkurrera med något liknande.

Vi har ett berättigande att vara här och det är för att vi ska ge de svagaste i samhället en röst, få dem att synas och höras och om inte vi kan göra det, vem ska då göra det?

Anställd på Lystra Personliga Assistans

Har du något att säga?

Skriv en insändare

Skriv insändare