Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

"De som skolkar förstör för oss andra"

– Jag är förvånad över att det är så mycket skolk på skolan. Det har inte jag märkt, säger Elise Tollsten.
– Jag förstår att Hedemora ligger högt upp, det är ganska många som skolkar, säger Jacob Butt.

Tidningen gick runt på Martin Koch-gymnasiet och pratade skolk med elever. De flesta är medvetna om problemet på skolan och tycker de nya reglerna är bra.

Det här är några av många orsaker de återger:

– De som skolkar förstör för oss andra. Det blir en negativ stämning i klassen när många är borta och så påverkar det undervisningen eftersom det blir en massa onödig upprepning som tar tid från annat.

Vid ett bord sitter Elise Tollsten, Erika Wengelin och Julia Johansson från Spe3. De är lite förvånade över CSN:s statistik.

– Att det är så många. Jag upplever inte att det är så mycket skolk på skolan.

De funderar lite över hur det skulle funka om de själva skolkade och konstaterar att det nog inte skulle vara så smart.

– Man hamnar ju efter om man missar lektioner. Man vill inte ens stanna hemma när man är sjuk för att inte missa något.

Att studiebidraget dras bort om man skolkar för mycket tycker tjejerna är bra. Själva är de tacksamma för tusenlappen de får varje månad, den går bland annat till bensin, mobilräkning och hästskötsel.

– Det är en morot att få studiebidrag. Pengar behöver alla så en del som brukar skolka kanske skärper till sig.

Deras klassföreståndare Henrik Åberg håller med sina elever. Indraget studiebidrag kan fungera som en väckarklocka för vissa elever.

– Jag tycker även att det är en rättvisesak. Förr rapporterades frånvaro ganska godtyckligt beroende på lärare och situation.

En trappa ner sitter Mattias Sälgström, Jacob Butt och Emil Stålvinge. De går alla första året på Martin Koch - Mattias på natur, Jacob och Emil på teknik.

De känner till situationen på skolan, men säger sig inte själva vara berörda av skolket.

– Vi har inte mycket skolk i våra klasser. Det har man inte råd med, då missar man undervisning och kommer efter.

De tar sina studier på allvar och ägnar mycket tid åt skolarbetet.

– För elever som har mycket pengar kanske det inte hjälper med indraget studiebidrag, men några skärper säkert till sig.

Elisabeth Fryxell tror att det kan få vissa elever att komma till rätta med sina studier, men hon befarar att det också kan stjälpa.

– Man måste ta reda på orsaken väldigt noga innan man anmäler annars kan man dra undan fötterna på eleven. Det är svårt att dra gränser.