Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

De får läxorna på Facebook

I klass 9 A på Bjursåsskolan håller pappersinformationen på att ersättas av Facebook.
Lärare och elever kommunicerar genom en Facebook-grupp där hemuppgifter, frågor och schemaändringar läggs upp.
– Det är skönt att slippa allt papper, säger specialläraren Ulrika Ström.

Annons

Det är gymnastiklektion för klass 9 A på Bjursåsskolan. Eleverna har själva byggt en hinderbana runt hela salen där de klänger i rep, hoppar över bockar och rockar med rockringar.

Längs väggen sitter några elever med sina mobiltelefoner, skickar sms och kollar Facebook – ett socialt medium som man använder via internet.

– Det var elevernas idé att starta en Facebook-grupp, berättar specialläraren Ulrika Ström.

När idén väl kläckts var det 14-åriga Alexander Söderberg som tog tag i saken.

– Jag skapade gruppen och bjöd in hela klassen. Det är ganska smidigt, man kan till exempel fråga vad vi ska ha på idrotten. Det är alltid någon som vet, säger han.

På gruppen lägger lärarna upp hemuppgifter, bilder och ändringar i schemat. De uppmuntrar också eleverna, som diskuterar allt från hur första- och andra världskriget hänger ihop till vilka sidor i matteboken som ska göras.

"Idrottsläxa! Gå, jogga, springa i 35 minuter, sedan rita in på en karta vilken runda man gjorde", uppmanar idrottsläraren Åsa Kjellberg i ett inlägg.

– För mig är det ett enkelt och snabbt sätt att nå ut med information till eleverna, säger hon.

Michaela Salmons, 15 år, tycker att Facebook-gruppen också har en social funktion.

– Klassen har blivit mer sammanhållen. Man kommer lättare ihåg saker och alla är med och hjälps åt, säger hon.

Idén med en Facebookgrupp är inte helt ny. Redan 2007 startade den förra årskullen nior en grupp.

– Då fanns det ungefär en person att vara kompis med. Sedan dess har det exploderat, säger läraren Ulrika Ström.

Alla har inte Facebook. I klass 9 A är de två elever som inte har ett konto, vilket gör att muntlig- och pappersinformation fortfarande är nödvändig.

Men på sikt hoppas Ulrika Ström att pappersinformationen kommer att fasas ut.

– Eleverna tycker att det är roligare med Facebook, säger hon.