Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Därför JO-anmälde han bilinspektören: "Det känns som ett maktmissbruk"

Det var under Classic Car Week som Mikael Rosenson blev stoppad av två poliser. En flygande inspektion genomfördes därefter av bilen. Denna besiktning fann Mikael direkt felaktig men fick inget gehör från inspektören. Nu är händelsen anmäld till Justitieombudsmannen (JO).

Annons

Kvällen gick inte som planerat när Mikael Rosenson, boende i Mora, deltog på Classic Car Week i Rättvik. Han anlände till bygden i en Dodge Coronett -68 och blev snabbt stoppad av två poliser där den ena, bilinspektör, skulle utföra en flygande inspektion.

– Jag har inget emot flygande besiktningar. Jag har varit med om flera. I bland är det fel på bilen och det får man acceptera, konstaterar Mikael Rosenson, som har två veteranbilar hemma på gården.

Denna gång skulle dock inte inspektionen sluta i en ömsesidig förståelse. Tvärtom.

Det hela började underligt, ansåg Mikael. Inspektören inledde besiktningen med att påpeka att han skulle vara snäll och avstod från att sätta en registreringsbesiktning på bilen på grund av avgassystemet.

– Det lät konstigt. Men jag lade ingen större vikt vid det då, minns Mikael Rosenson.

Han fann det konstigt eftersom det inte var något fel på avgassystemet. Tvärtom uppfyllde det alla kraven. För stunden lät han dock det bero och lät inspektionen fortsätta.

Efter kontrollen ville inspektören skriva ut böter för att det saknades reflexer bak på båda sidor samt att positionslyktorna fram på båda sidorna saknades. Dessa saknades inte alls men i reflexernas fall var de inte godkända och positionsljusen lyste i fel färg.

Därför ville bilägaren inte skriva på dessa böter. Angående positionsljuset var det en enkel åtgärd om man bara bytte ut glaset. Då skulle ljuset lysa vitt - något som bilinspektören inte godkände.

– Han hade helt rätt i sak. De lyste för stunden i fel färg. Men han vägrade godta att de fick lysa i vitt. Och där har jag rätt, säger Mikael, och mycket riktigt får bilar som är gjorda fram till 1975 ha vita blinkers fram och röda blinkers bak.

– Vi har ju rätt att inte acceptera böter. Då får tinget avgöra vem som har rätt eller fel. Inspektören var inte glad över det, säger Mikael Rosenson.

I stället fyllde inspektören i att det krävdes en fullständig besiktning för avgassystemet.

Något du inte kan överklaga.

– Det kändes som om han gav igen. Av ren illvilja. Nu måste vi besiktiga bilen för 1200-1500 kronor. Det känns som ett maktmissbruk, klagar Mikael Rosenson.

Återigen betonar han att det inte var något fel på avgassystemet:

– Han menade att det inte får sitta ett 3 tums system på bilen utan reggning och att ingen någonsin skulle godkänna detta. Det är helt absurt då bilen uppfyller kraven som står i förordningarna.

Han påpekar att inspektören i fråga kanske är jätteduktig. Uppenbarligen hade han inte kunskaper att inspektera veteranbilar. Och då är han på fel ställe, menar Mikael.

Det är frustrerande. Det är en principsak. Man kan inte bara knyta näven i fickan. Därför JO-anmälde jag detta. Sen får de göra sin bedömning och utreda det. Har man inte försökt har man inget att vinna.

– Det är frustrerande. Det är en principsak. Man kan inte bara knyta näven i fickan. Därför JO-anmälde jag detta. Sen får de göra sin bedömning och utreda det. Har man inte försökt har man inget att vinna, säger Mikael Rosenson.

Samtidigt känner Mikael att en liten vinst redan kommit som följd av anmälningen. På sociala medier har debatten redan gått varm angående detta efter att bland annat DT skrev en notis om det föregående vecka.

– Jag är väl mest glad att debatten är i gång. Från alla möjliga håll. Min förhoppning är väl att det i förlängningen blir mer rim och reson i det hela. Självklart ska man bötfälla uppenbart trafikfarliga saker och andra felaktigheter. Men när man åker dit på ett avgassystem som uppfyller alla krav? Då är det läge för debatt.

Lena Friberg, chef för trafiksektionen på polisen i Bergslagen, kan inte kommentera enskilda fall av det här slaget och framför allt inte när ärendet samtidigt är under utredning.

Jag kan däremot säga att jag tycker det är bra att allmänheten har möjligheten att anmäla till JO. Anser man att ett fel har begått ska man anmäla det. Det gäller inte bara trafikfrågor utan i överlag om allting.

– Jag kan däremot säga att jag tycker det är bra att allmänheten har möjligheten att anmäla till JO. Anser man att ett fel har begått ska man anmäla det. Det gäller inte bara trafikfrågor utan i överlag om allting, säger Lena Friberg.

Lena påpekar att poliser blir anmälda med jämna mellanrum. Huruvida det är vanligt, eller ovanligt, att just bilinspektörer blir anmälda vet hon inte.

– Under sommaren har ett antal personer hört av sig om olika ärenden. De har vi tittat på och sedan återkopplat. Ofta när vi återkopplar är folk tacksamma. De får en klarare bild och en god förklaring kring vad som hänt. På plats har det kanske inte kommunicerats bra. Därför är det bra att höra av sig om man inte förstår varför man blivit rapporterad, avslutar Lena Friberg.

För Mikaels del väntar nu en besiktning varpå han kommer fortsätta att driva ärendet. JO har ännu inte granskat hans anmälan.

Läs också: Relativt lugn vecka för polisen under CCW

Läs också: Rekordmånga vigslar och dop under CCW

Läs också: Våld mot tjänsteman under CCW