Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Daniel Haglöf: "En freak accident"

Daniel Haglöf från Borlänge har vid tre tillfällen tävlat på Nürburgrings nordslinga och han är, precis som många andra, tagen av den tragiska olyckan i söndags när en åskådare omkom.
– En freak accident, säger Haglöf.

Annons

Det var under en tävling i lördags som en Nissan-bil blev luftburen och flög över säkerhetsräckena och dödade en åskådare och skadade flera andra. Nordslingan är legendarisk, bandelen är över två mil lång och har 73 kurvor. När Formel 1 och DTM körs på Nürburgring används den kortare GP-slingan, i olika varianter. Men till exempel vid VLN-racen och Nürburgring 24-timmars körs den långa nordslingan.

Daniel Haglöf har tävlat på nordslingan vid tre tillfällen, två gånger i Mini och en gång i Porsche. Och han säger att det är en väldigt speciell känsla att tävla på banan.

– Nordslingan är en högriskbana. Inte för personskador, utan mer för krascher. Jag har själv kört i räcket vid tre tillfällen, säger han.

Haglöf känner väl till stället där olyckan inträffade, partiet kallas Flugplatz. Trots namnet är Haglöf förvånad över att bilen tappade marktrycket, lättade och flög rakt ut bland publiken.

– Visst, det är ett av de absolut snabbaste partierna, jag tror jag hade drygt 200 kilometer i timmen med Porschen där. Men jag har inte varit i närheten av att lyfta där någon gång och jag har aldrig sett någon annan göra det heller. En helt sjuk olycka, säger han.

Haglöf säger att det finns andra partier på banan där bilarna lättare lyfter.

– Men då är farten inte lika hög. Bilen som var inblandad är en helt ny modell och kanske inte optimerad för Nürburgring, funderar han.

Normala racerbanor är oftast tre-fem kilometer långa. Nordslingan är med andra extremt lång och krävande.

– Jag har aldrig någonsin blivit spöad av en bana som av nordslingan. Första gången jag var där var det ett test, jag hann med 20 varv och jag var helt slut. Jag somnade direkt efteråt, anspänningen är extremt hög.

Haglöf berättar också att stämningen bland förarna är väldigt speciell inför en racestart på nordslingan.

– På en vanlig bana kan det vara en del skämt, skratt och glada miner. Inför en start på den banan är alla otroligt koncentrerade.

Haglöf hoppas och tror att olyckan gör att säkerheten höjs för åskådarna.

– På en traditionell bana skulle publik aldrig tillåtas stå på ett sådant ställe där bilarna kommer med så hög fart. Jag är säker på att det kommer att ses över.

För han vill att den unika banan ska fortsätta att användas för biltävlingar.

– Det finns något väldigt fint och unikt med nordslingan. Stämningen runt banan är otroligt och att det är en högriskbana ökar fascinationen och risken att bilarna kraschar. Förarna i en täckt bil är dock oftast säkra och det ska självklart inte vara farligt för åskådarna, säger han och konstaterar att det är svårt att skydda sig mot konstiga olyckor.

– Jag skulle jämföra det här med ett hårt ribbskott i ishockey där pucken studsar ut på läktaren och dödar en åskådare. På den nivån är det, säger Daniel Haglöf.

Fotnot: Tävlingen avbröts efter olyckan.