Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalatrafik polisanmäls för somaliska bussvärdar

Somaliska pensionärer är bussvärdar på Borlängebussarna, för att få slut på stöket.
Men Länsstyrelsen Dalarna polisanmäler nu Dalatrafik och somaliska PRO, eftersom de saknar tillstånd att bedriva vaktbolag.
– Det här är för att skydda allmänheten. Den som gör det här ska veta vad han gör, säger länsstyrelsens jurist Henri Liman.

Se reprisen från DT:s direktsändning, där bland annat Dalatrafiks vd Conny Strid ger sin syn på polisanmälan, här ovan.

Somaliska PRO sågs som lösningen på den senaste tidens stök på linje 3 i Borlänge.

Dessförinnan hade väktare satts in.

Dalatrafik, som inte var missnöjda med väktarnas insatser, sa upp avtalet med vaktbolaget och satte in somaliska pensionärer, som ett par gånger i veckan agerar bussvärdar, för att återställa ordningen.

Initiativet kom från somaliska pro-föreningen i Dalarna.

LÄS ÄVEN: Somaliska pensionärer ska stoppa stöket på bussen

Men nu har Länsstyrelsen Dalarna polisanmält Dalatrafik och somaliska PRO med anledning av misstanke om olaglig bevakningsverksamhet, vilket SVT Nyheter Dalarna först rapporterade om.

Polisanmälan har gjorts eftersom Dalatrafik saknar tillstånd att bedriva vaktbolag och länsstyrelsen bedömer att somaliska PRO ägnar sig åt bevakning.

För att få bedriva bevakningsverksamhet krävs tillstånd av länsstyrelsen, så kallad auktorisation.

– Eftersom de utför det här arbetet mot betalning är bedömningsgrunden den att de utför bevakning och det får bara göras av ett auktoriserat bevakningsföretag, säger länsstyrelsens jurist Henri Liman, som gjorde polisanmälan i fredags.

Det handlar också om i vilken omfattning bevakningen sker.

– Är det mer än 24 timmar på ett kalenderår så ska det vara ett auktoriserat bolag. Om fem personer är ute i fem timmar så har den gränsen överskridits. Det här är för att skydda allmänheten. Den som gör det här ska veta vad han gör. Vad man har för rättigheter och skyldigheter. Man ska också kunna skydda sig själv, säger Liman.

Vilken är skillnaden mellan andra värdar, som inte behöver tillstånd, och bussvärdar?

– Vad man kallar sig spelar ingen roll, det är uppgiften man gör som är det viktiga. Det finns två bedömningar här: Är det bevakning och bedrivs det yrkesmässigt? Håller man ordning på en buss, säger åt folk att sitta ned och så vidare, då bedriver man bevakning, säger Henri Liman och forsätter:

– Bedömningen om den yrkesmässiga biten handlar om man får pengar för bevakningen och om den sker i sån omfattning och varaktighet att man inte kan bedöma det som tillfälligt. Då blir det tillståndspliktigt.

LEDARE: Runnberg: PRO Somalia bör göra sin insats för lugna bussar helt ideellt

Länsstyrelsen är dock bara tillsynsmyndighet av auktoriserade bevakningsföretag. Det handlar bland annat om att se till att de som utför bevakningen har rätt utbildning.

– Vi kan inte förbjuda någon att utföra arbetet, det måste polisen göra och därför har vi gjort en anmälan.

– Vi tillsyner de auktoriserade bevakningsföretagen som har bevakningstillstånd. Om de gör något fel kan jag gå in och se till att de åtgärdar det. Men eftersom varken Dalatrafik eller somaliska PRO är ett auktoriserat bevakningsföretag måste vi lämna frågan vidare till polis. säger Henri Liman.

Den som har tillstånd att utöva bevakningsverksamhet måste också ansöka godkännande av personal.

Vad ska Dalatrafik göra för att kunna ha kvar bussvärdarna?

– Somaliska PRO kan ansöka om att bli ett auktoriserat bevakningsbolag, men då krävs utbildning. Eller om det gör det helt ideellt, som till exempel farsor och morsor på stan, då är det inget problem. Men när det är ett bevakningsuppdrag mot betalning, har vi bedömt att det är yrkesmässigt.

Henri Liman säger att han, innan polisanmälan gjordes, var i kontakt med Dalatrafiks vd Conny Strid och påpekade länsstyrelsens syn på saken.

– Men Conny Strid såg det på ett annorlunda sätt och tyckte att det rör sig om värdar som inte behöver något tillstånd.

Dalatrafiks vd Conny Strid är förvånad över polisanmälan.

– Men jag har inte sett den och kan inte kommentera den. Men när polisanmälan väl kommer vår jurist att bli den första personen som kommenterar den, säger Conny Strid.

Hur tänkte ni er med deras juridiska status?

– De är inte vakter, de är bussvärdar. Den här typen av värdar ser man på många ställen. På stationer heter det stationsvärdar, på arenor vid större tillställningar heter det arenavärdar.

– De har alla samma uppgift och det är inte att hålla ordning, utan att hjälpa människor ombord och i det här fallet se till att det blir lättare att åka buss.

Conny Strid säger att bussvärdarna kommer att jobba kvar under polisens utredning.

Bestämmelser om bevakningsföretag finns reglerade i lagen om bevakningsföretag och i Rikspolisstyrelsens författningssamling.

Den som bedriver bevakningsverksamhet utan tillstånd kan dömas till böter eller fängelse i högst sex månader.

LÄS ÄVEN: Väktare sätts in efter slagsmål och bråk på bussar i Borlänge

För uppdateringar om blåljus-nyheter – Följ Brottsplats Dalarna på Twitter

LÄS: Fler nyheter från Blåljus