Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalatrafik: "Möjligt att det har blivit fel"

Lars Grahn, informationsansvarig vid Dalatrafik, säger att vissa förändringar i omläggningen skedde väldigt sent, vilket kan förklara att det blivit fel vid några tillfällen. Men förklarar att man alltid kan ringa kundservice om man behöver hjälp eller känner sig osäker.

– Jag har inte hört att det ska ha varit fel i några tabeller nu, men det skedde också förändringar väldigt sent inpå omläggningen. Vi lade då till några stopp, vilket gör att det är möjligt att det blivit fel någonstans.

– Sedan är det så att tabellerna ser annorlunda ut i dag. Det ska stå vid varje hållplats när bussen avgår därifrån, men om man är ovan kanske det är svårt att tolka det.

Det finns kritik mot att man måste hålla reda på lov- och skoldagar?

– Det gäller en del landsbygdslinjer som då är skolstyrda, eftersom de mer eller mindre är skolbussar. Men vi jobbar på att få bort det och i stället använda oss av anropsstyrd trafik på de linjerna.

Finns det möjlighet att få ersättning i de fall man råkat ut för problem?

– Vi bär ett ansvar i att kunden kommer fram. Vi har ett telefonnummer man kan ringa på dygnet runt, och är man missnöjd kan man få viss ersättning. Men den innebär i de allra flesta fall ersättning för resan.

– Har man fått stå väldigt länge kan man också få ersättning i form av reskassa.