Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalatrafik har inlett ny upphandling

För en vecka sedan justerade Dalatrafik kollektivtrafikupphandlingen efter juristernas varningar om nya överklaganden. Efter kovändningen efter socialdemokratiska partidistriktets beslut så gick på torsdagen en ny upphandling ut.

Direkt efter att socialdemokraterna i Region Dalarnas arbetsutskott på onsdagen beslutat att göra om kollektivtrafikupphandlingen och på nytt föra in Kommunals och Transports krav på anställningstrygghet så avbröt Dalatrafik upphandlingen.

– I dag har vi gått ut med en ny inbjudan, vi kallar den Trafikupphandling 2016:3, berättar Dalatrafiks vd Claes Annerstedt.

Nu inleds en process som kulminerar den 5 maj då nya operatörer av kollektivtrafiken och övriga samhällsbetalda resor offentliggörs.

Blir det som under förra upphandlingen, då Nobina offentligt gick ut och kritiserade upphandlingen och sedan överklagade, kan det bli turbulens redan under denna tid.

Dalatrafiks juridiska experter, advokatbyråerna Colligio och Lindahls och Region Dalarnas arbetsutskotts möte med anbudsintressenterna gav ju entydigt samma besked - att det saknas domstolsprejudikat på kraven på anställningstrygghet och kollektivavtal. Juridisk expertis som DT varit i kontakt med bedömer att risken finns redan under anbudstiden kommer en överklagan med begäran om domstolprövning.

Dalatrafiks vd berättar att bolaget arbetar efter den nya tidsplanen och efter de politiska direktiv som Region Dalarna beslutat om.

– Skillnaden i frågorna mellan den nya och de två tidigare förfrågningarna är hemlig fram tills den nya förfrågningen gått ut, 27 januari, berättar Annerstedt.

Nuvarande operatörer, Keolis och Sambus, avslutar sina trafikuppdrag sista juni 2016.

– EU-direktiven är tydliga, den direktupphandling vi gjorde får pågå i högst två år. Så någon option på en förlängning finns inte i avtalen. Så blir det nytt tjafs i domstolarna och vi inte kan slutföra upphandlingen i tid kommer vi att tvingas till en ny direktupphandling.

Hur många miljoner dyrare har trafiken blivit till följd av den pågående direktupphandlingen?

– Jag kan inte svara på det eftersom vi samtidigt infört ett nytt trafiksystem. Men vi slapp i alla fall att drabbas av en upphandlingsskadeavgift. Men helt klart blev det flera miljoner dyrare men ändå billigare än om vi förlängt avtalet med Nobina.

Hur känns det för er som jobbar i Dalatrafik att tvingas vara med i detta?

– Vi gör som politikerna beslutar så vi gör det vi ska göra. Men det är störande för oss och kanske mest störande är det för Dalatrafiks 60 000 resenärer som vi transporterar varje dag, säger Claes Annerstedt.