Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalateamen redo för STCC-premiären

Tre bilar från PWR och en från Brovallen Design. Så är läget hos dalateamen inför STCC-premiären i Skövde till helgen. Och som vanligt är konkurrensen stenhård.
– Förarmässigt är det bland de tuffaste säsongerna vi har haft. Att vara med topp-fem i det här gänget är ingen lek, säger Tobias Johansson, ägare av Brovallen Design.

Annons

Antalet bilar kunde vara fler men de senaste dagarna har flera högklassiga förare bekräftats för STCC. Björn Wirdheim, Johan Kristoffersson, Linus Ohlsson och unge Reuben Kressner är namn som tillkommit den senaste veckan. Tobias Johansson inleder nu sin 17:e säsong som teamchef i STCC och han har en del att jämföra med.

– Konkurrensen är stenhård med många riktigt bra förare, säger han.

Brovallen-teamet kommer till premiären med bara en förare. Johansson hade hoppats på minst två bilar men det har inte riktigt löst sig.

– I år känns det som att allting varit sent. Det ha varit tufft för många att få ihop budgeten, besluten har kommit sent och sedan får man jobba dygnet runt för att hinna med, säger han.

Brovallen ska i år samarbeta med Ford vilket innebär att nya bilar har byggts.

– Vi har byggt i rekordfart, det är bara fyra veckor sedan vi började.

Rasmus Mårthen från Mora är klar förare och Johansson jobbar hårt för att få in minst en till. Johansson berättar att fjolårsföraren Kevin Aabol (Norge) fortfarande är aktuell, åtminstone för några race.

Rasmus Mårthen debuterade i STCC i Karlskoga förra säsongen och ska nu göra sin första hela säsong i Sveriges bästa racingserie.

– För mig handlar det om att fortsätta utvecklas. Det är klart att det är lite uppförsbacke när det ser ut som att jag blir själv i teamet, det är en stor fördel att ha en teamkamrat att kunna dela data med, säger Mårthen och han delar sin teamchefs syn på förarkvaliteten i årets upplaga av STCC.

– Känns som att det är det starkaste startfältet på väldigt länge, alla som är med kan vinna race, säger han.

Rasmus Mårthen har ägnat vintern åt sponsorjakt samt fysisk och mental träning. Och han är ödmjuk inför uppgiften.

– Självklart vill vi vara topp fem och når vi dit har vi gjort det fantastiskt bra.

Daniel Haglöf siktar högre än så med sitt PWR-team. Att det skulle bli två bilar har känts klart länge men många i Racingsverige lyfte på ögonbrynen när han presenterade tre förare, varav STCC-mästaren Johan Kristoffersson är en. Dessutom har även PWR byggt nya bilar efter att samarbetet med Seat offentliggjordes.

– När vi gick in det här projektet tillsammans med Seat bestämde vi en målsättning om att vi ska vinna team- och förarmästerskapet inom tre år.

Han håller Volvoteamet Cyan Racing som favorit även i år men han ser PWR som den främsta utmanaren.

– Jag vill att vi gör en bättre säsong än förra året och sedan får vi se hur långt det räcker.

Daniel Haglöf säger att teamet är bättre än förra säsongen.

– Tidigare har PWR varit ett team som egentligen inte skulle kunna vinna, men i år är vi där. Sportsligt och ingenjörsmässigt är årets uppställning det bästa vi kan få ihop, säger han.

Haglöf själv kör en bil och den tredje rattas av Emma Kimiläinen.

Vad sätter du för personliga, sportsliga mål?

– Jag vill vara bättre än förra året, både placerings- och resultatmässigt.

Precis som Tobias Johansson och Rasmus Mårthen, lyfter Haglöf fram det stenhårda startfältet i årets STCC.

– I år är det bara bra chaufförer i alla bilar, det känns som alla har kapacitet att vinna race, säger han.