Annons
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalateam med olika GT-mål

I ena ringhörnan en helt ny supersportbil och i den andra en åtta år gammal Porsche.
Men båda dalabilarna ska tävla i samma klass i Swedish GT.
Till helgen är det premiär på Anderstorp.

Annons

Det är verkligen skilda världar för de två dalateamen i Swedish GT. PWR med Daniel Haglöf och Peter ”Poker” Wallenberg har införskaffat en ny Lamborghini Huracan, en supersportbil med över 600 hästkrafter i grundutförandet och som kostar runt 2 miljoner kronor för en gatmodell. Haksun Racing från Mora med Robin Sundkvist och Paul Eriksson ska köra en Porsche från 2007.

Haglöf och Wallenberg är med för att vinna serien.

– Jag och ”Poker” står oss bra som förarpar och vi har en konkurrenskraftig bil. Vi har slagits om segrar tidigare och det ska vi göra nu också, säger Haglöf men betonar att det inte blir någon lätt resa. I GT-racing används så kallade ”balance of performance” för att jämna ut förutsättningarna. Det handlar om restriktorer i motorn, extravikt, lägre varvtal.

– Skulle vi åka fritt vore vi helt överlägsna. Tidigare har Ferrari gynnats av reglerna och vunnit de senaste åren, vi får se hur vår bil fungerar efter justeringarna. Men det ska bli intressant, vi har en potent bil som redan har väckt uppmärksamhet och det är en vinst i sig, säger han.

Men konkurrens saknas inte. Två förare som Haglöf nämner med respekt är internationellt meriterade Ola Nilsson och Jimmy Johansson.

– Två potenta chaufförer i varsin ny Porsche 991, det kommer att bli en tuff serie, säger han.

Förra säsongen körde Haglöf-Wallenberg en Aston Martin men den bilen är såld.

– Vi tittade på Porsche, Ferrari och Lamborghini och det här blev det bästa ekonomiska scenariot.

Haglöf-Wallenberg har inte hunnit testa bilen ännu, det blir en shakedown innan det bär av till Anderstorp.

– Två tekniker från Lamborghini kommer upp till premiären för att hjälpa oss, det är en avancerad bil, säger Haglöf som för övrigt dubblerar i helgen. Direkt efter lördagens sista STCC-race ska han hoppa över i GT-bilen. Men det är inget som oroar.

– Jag klarade det 2012 och kommer att klara det nu, jag har bättre kondition än någon gång tidigare.

Paul Eriksson är inte fullt lika exalterad över Lamborghinins medverkan.

– För vår del är det olyckligt att klassindelning är yxig, när jag körde Swedish GT 2011-2012 var det mer rättvist. I år blir förutsättningarna haltande när de kommer ett team med en ren GT3-bil (PWR). Må så vara att det kommer restriktorer i den men om inte den är 1,5 minut före alla andra i mål är det något fel, säger han.

Erikssons och Sundkvists Porsche är förstås inte alls av samma kaliber som PWR:s Lamborghini. Dessutom finns flera nya Porschar i huvudklassen GTA.

– Vår förhoppning är att det ska lite dåligt för någon annan för att vi ska kunna hävda oss. Vi borde vara fem sekunder efter Lamborghinin per varv.

GT-racing är en djungel av klasser. FIA har en klassindelning med GT1, GT2, GT3 och GT4 där GT1 (finns egentligen inte längre) är värst och GT4 är mest standardbetonad. Sedan finns det nationella reglementen och dit kan GTA räknas. I Swedish GT körs GTA och GT4.

– GTA är ett otyg, det hade varit bättre om de gjort en ren GT4-serie, det hade stimulerat fler att köpa GT4-bilar. Inget ont om ”Poker” eller Haglöf, de är trevliga, men det blir lite fel. Förra året var Ferrari-bilarna felplacerade, säger han.

Eriksson och Sundkvist har möjligheten att klassa ner sin bil till GT4.

– Men det känns fel att lägga ut 200 000 kronor på att göra bilen sämre, konstaterar Paul Eriksson.

Swedish GT har i år fyra deltävlingar. Robin Sundkvist ska köra alla medan Paul Eriksson ska köra två (Anderstorp och Karlskoga). Troligtvis kommer Sundkvist att köra själv i de övriga två.

– Vi har ingen annan förare på gång nu, säger han.

Sundkvist har tidigare mest kört på lägre nivå, nu blir det en större utmaning. Och han har en fin svit att försvara.

– Faktum är att i alla tävlingar jag tagit mig i mål har jag stått på pallen. Men den sviten kommer att brytas i år. Vi är i det stadiet att vi vill fortsätta utvecklas på en högre nivå än klubbracing. Självklart vill vi alltid vinna men i år har vi inga förväntningar på det, säger han.

Medan PWR tar in folk från Lamborghini för att få bilen att gå optimalt har Haksun Racing tagit ett stort steg i sin utveckling i år.

– För första gången kommer vi att ha en riktig mekaniker med, Pereric Janissa (ursprungligen från Mora). Han har jobbat åt Flash Engineering och har erfarenhet av biltypen och det här blir första gången vi kan ställa om bilen, säger Robin Sundkvist.

Vad har ni för målsättning inför premiären?

– Att vi får allting att fungera som vi vill och att vi gjort ett bra race. Det är första tävlingen som vi två kör tillsammans, säger Robin Sundkvist.