Annons
Vidare till dt.se
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig samt för att säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. ⇒ Läs mer om cookies

Dalarnas ambulanshelikopter på plats i Mora

Ambulanshelikoptern är en dyr lösning och det finns kritiska röster emot satsningen, men den välkomnas också av många. Sedan en vecka finns helikoptern nu på plats i Mora och personalen trimmas nu in på de uppgifter som väntar.

Ladda ner den nya DT-appen i Appstore för Iphone eller här i Google play om du har en telefon med Android.

– Med all respekt för kostnader, men det finns också stora fördelar med en helikopter. Till exempel för personer som drabbats av en huvudskada finns nu möjlighet att flyga dem direkt till rätt lasarett, säger Cecilia Klingborg. Hon är en av de åtta narkosläkarna som kommer att dela sin tjänst mellan ambulanshelikoptern och lasarettstjänst, i hennes fall Falu lasarett.

Hemscrew eller HMC handlar om ambulanssjuksköterskor som också fått en extra utbildning för att kunna assistera piloten med navigering och kontrollera säkerhet när helikoptern är i luften, medan uppgiften på marken är att assistera läkaren.

– Vi är fem stycken som kommer att dela på jouren på helikoptern, berättar Karin Brandt från Falun

Den tredje personen ombord är piloten.

– Vi är fyra piloter som kommer att jobba på helikoptern, berättar Joakim Börjes från Rättvik som är en av piloterna.

Läs även: Ambulanshelikopter lockar - 105 sökande till fem tjänster

Helikoptern, som är stationerad i Mora, där det också finns tekniker på plats som ska se till att den alltid är flygduglig när det kommer ett larm.

Därefter är det läkaren som bestämmer om helikoptern ska användas och piloten som avgör om vädret tillåter flygning.

– Vi har regler att följa, det ska vara 100 meter till molnbasen och tre kilometers sikt, förklarar Joakim.

Dimma och låga moln är det stora problemet för en helikopterpilot, men när den väl är i luften kan den flyga i drygt 200 km/tim och lasta 3700 kilo.

– Det vi gör nu är att vi övar in våra uppgifter och rekognoserar landningsplatser där vi ska kunna möta upp lokala ambulanser och räddningstjänst, förklarar Magnus Brodén, som är baschef.

När all inflygning och certifiering är klar så ska ambulanshelikoptern tas i bruk i operativt läge.

– Den 28 mars är det datum då landstinget ska ha läkare i jour och vi kan börja arbeta som ambulanshelikopter, säger Magnus Brodén.

Läs mer: Svensk luftambulans i fyra län - fler på gång