Vi sparar data i cookies, genom att använda våra tjänster godkänner du det. ⇒ läs mer om cookies

Visit Dalarna är nu verklighet – ska satsa internationellt

Den 1 maj gick Dalarnas fyra destinationsbolag samman till den gemensamma organisationen Visit Dalarna.

Annons

Det handlar om Visit Idre, Siljan Turism, Visit Södra Dalarna och Malung-Sälen och Destination Dalarna (Region Dalarna) som nu alltså ska samverka under namnet Visit Dalarna.

– För första gången har vi möjligheten att marknadsföra hela Dalarna på den svenska marknaden, säger Carl Johan Ingeström, vd för Visit Dalarna AB, i ett pressmeddelande, och fortsätter:

– Vi arbetar i världens största bransch som växer för varje år. Att vi tillsammans i den nya organisationen kommer att göra Dalarna ledande inom svensk destination- och turismutveckling är jag helt övertygad om.

Läs också: Visit Dalarna ska stärka länet – "Vi vill vara en populär destination"

Sedan tidigare har länets destinationsbolag haft en vision om att öka omsättningen för besöksnäringen till 10 miljarder till 2020.

– Idag pratar vi alla om plan 2020 men nu kommer vårt arbete fokuseras på att ta fram en ny besöksnäringsstrategi för att sätta vision och mål för 2030, säger Carl Johan Ingeström i pressmeddelandet.

Under hösten 2017 ska arbetet med att ta fram en strategisk plan påbörjas, och den beräknas vara klar till sommaren 2018. Bland annat vill man i framtiden satsa mer internationellt.

– Vi måste titta på nya marknader i Europa och vi måste även titta på Asien. Vi har redan börjat etablera kontakter i Japan. Men för att ha produkter att sälja måste vi göra stora insatser lokalt. Besöksnäringen i Dalarna behöver stödet för att nå en ökad exportmognad och verktygen för att hänga med i den digitala utvecklingen, berättar Carl Johan Ingeström i pressmeddelandet.

DT-APPEN: Håll dig uppdaterad – ladda hem DT-appen för IPhone och Android här

DD-APPEN: Alltid senaste nytt från dalademokraten.se i vår app för IPhone och Android

Mer läsning

Annons